Net als diverse politieke partijen in Den Haag, bewoners van onder meer Kijkduin en Rijswijk is ook de gemeente Rijswijk niet te spreken over de plannen van de HTM met betrekking tot buslijnen 18 en 23. De gemeente roept de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) in een brief op de routes van de buslijnen 18 en 23 door Rijswijk niet te veranderen, omdat dan een aantal woonbuurten verstoken blijft van openbaar vervoer.

Wethouder René van Hemert (verkeer en vervoer) heeft vorige week in de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit al laten weten dat Rijswijk  tegen het voorliggende vervoerplan zal stemmen . Als wijzigingen noodzakelijk zouden zijn, dan wil de gemeente daar graag over in gesprek met de MRDH.

De MRDH heeft onlangs de Vervoerplannen 2019 gepresenteerd, waarin de nieuwe routes van openbaarvervoerlijnen worden gepresenteerd. Gemeenten kunnen tot 18 mei hierop reageren.

De MRDH wil het eindpunt van buslijn 18 verleggen van de Schilp naar Eikelenburg en bus 23 een andere route laten rijden. Het voorstel is om bus 23 niet meer door de Muziekbuurt te laten rijden, maar rechtstreeks van de Steenvoordelaan naar het Generaal Eisenhowerplein. Daarna moet de bus via de Sir Winston Churchilllaan en de Burgemeester Elsenlaan naar de Lindelaan rijden. Dat betekent dat de Huis te Landelaan en de Generaal Spoorlaan worden overgeslagen. Niet alleen de bewoners en ondernemers in de aangrenzende woonbuurten, maar ook de Schouwburg is daarvan de dupe.

De gemeente is tegen verplaatsing van het eindpunt van lijn 18. Enkele jaren geleden is op verzoek van de HTM het eindpunt juist verplaatst van Eikelenburg naar de Schilp. De speciaal daarvoor door de gemeente aangelegde voorzieningen bij de Schilp kunnen weer worden afgebroken, een onnodige uitgave. Ook wil de gemeente dat de Muziekbuurt de bus behoudt, omdat de beschikbare haltes voor de inwoners (NS-station en In de Bogaard) voor veel mensen te ver zijn om te lopen. Kwetsbare groepen worden de dupe van deze maatregel.

De gemeente dringt aan op overleg met de MRDH. Over de Vervoersplannen is in een eerder stadium geen overleg geweest en ook mist de gemeente goede argumenten voor de voorgestelde wijzigingen.