Met ingang van donderdag is de rotonde bij de kruising van de Diepenhorstlaan met de Verrijn Stuartlaan geopend. Het asfalt was al sinds langere tijd aangebracht. De uitvoering had mede door de coronacrisis vertraging opgelopen. De rotonde wordt aangelegd mede door het grote aantal ongelukken dat hier de laatste jaren heeft plaatsgevonden.
Eind jaren negentig was de route voor het bestemmingsverkeer in het bedrijvengebied meer georiënteerd op de ontsluiting via de ring Veraartlaan, De Bruijn Kopsstraat, Treubstraat, Lange Kleiweg en Visseringlaan. Daarmee werd de route Diepenhortslaan-Verrijn Stuartlaan en Volmerlaan vice versa ondergeschikt voor het bestemmingsverkeer en konden de verkeerslichten, die aan vervanging toe waren, worden verwijderd. Het kruisingsvlak is toen met belijning enigszins aangepast zodat het voor fietsers overzichtelijker werd.
De ervaring leerde dat de laatste jaren deze route vooral door doorgaand verkeer weer vaker wordt gebruikt. Voor fietsers betekent dit dat de fietsonveiligheid op de kruising is toegenomen. Dit door het ontbreken van vrijliggende fietspaden en de (hoge) rijsnelheid van het autoverkeer op het kruisingsvlak.
De verkeerssituatie is in 2017 onafhankelijk onderzocht. Het resultaat voorzag in een advies voor aanleg van een enkelstrooksrotonde waarmee de veiligheid voor met name fietsers zou worden geoptimaliseerd.
De gemeenteraad heeft op aangeven van het college de noodzaak voor aanleg van een rotonde op deze locatie ondersteund en heeft eerder hiervoor de middelen in de begroting beschikbaar gesteld. Dit voorjaar 2019 is vooruitlopend op de uitvoering, met behulp van aanvullende belijning (het aanbrengen van verdrijfvakken) de veiligheid voor met name fietsers al enigszins verbeterd maar deze maatregel is niet optimaal.
Naar aanleiding van verder onderzoek is gebleken dat er ook een aantal reparaties uitgevoerd moest worden ten tijde van de aanleg.
Bron: Gemeente Rijswijk
Foto: Martinifabriek