De Buren van de Binckhorst presenteerden tijdens een beeldvormende raadsvergadering een Mid-term Review van de HOV-verbinding voor de ontsluiting van CID-Binckhorst, nu bekend als de Vlietlijn.
Het betoog van de bewonersorganisatie luidt als volgt.
Dit advies is bedoeld om de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een evenwichtige en toekomstbestendige afweging te laten maken bij het verdere proces. Wij verzoeken de Raad dit advies parallel te laten uitwerken, zodat de OV-lijn optimaal versterkt en toekomstbestendig wordt gemaakt.
Gebruik Lijn 15 voor integratie in het bredere OV-netwerk
Het is niet realistisch om te verwachten dat de Vlietlijn enkel een korte HOV-pendeldienst wordt tussen Den Haag CS en de Binckhorst/Voorburg/Rijswijk. In plaats daarvan moet deze verbinding deel uitmaken van het grotere regionale OV-lijnennetwerk. Om de gevolgen op het bestaande OV-netwerk te minimaliseren, stellen wij voor om Lijn 15 in plaats van Lijn 1 als basis te gebruiken voor de Vlietlijn, en Lijn 15 dus te verlengen over de Binckhorstlaan (Den Haag).
Deze nieuwe verbinding: ‘Lijn 15-De Vlietlijn’, biedt een verbinding tussen Nootdorp Centrum, Ypenburg, Rijswijk (Herenstraat), Den Haag HS, het Haagse centrum en Den Haag Centraal, met een doortrekking richting de Binckhorst en op termijn ook onder de Vliet door richting Zoetermeer. Hierdoor wordt de bereikbaarheid van OV-hubs als Den Haag CS en HS verbeterd, zonder dat de route van de succesvolle tramlijn 1 verlegd hoeft te worden. Dit voorkomt onnodige kosten en verlies van passagiers voor Lijn 1. Delft blijft goed bereikbaar, omdat lijn 15 op de Haagweg (Rijswijk) aansluit op Lijn 1 en in Ypenburg op Lijn 19.
Eindpuntvarianten voor een betere inpassing van Lijn 15-de Vlietlijn
Het eindpunt van Lijn 15-de Vlietlijn bij de Binckhorst kan op verschillende manieren worden vormgegeven:
1. Minst kostbare variant. De lijn stopt bij de Binckhorstbrug en keert daar om. Er zijn twee manieren waarop de trams kunnen rijden. De eerste manier is dat een tram op hetzelfde spoor terugrijdt als waar hij vandaan kwam, terwijl er op het tweede spoor een andere tram in de tegenovergestelde richting pendelt. De wisseling tussen de sporen gebeurt dan in de buurt van Den Haag CS. De tweede manier is dat de tram bij de Binckhorstbrug van spoor wisselt. Maar deze oplossing heeft meer ruimte nodig en kan ervoor zorgen dat de trams minder vaak rijden.
2. Circle Line-variant. De route verloopt via Den Haag CS, Binckhorstlaan, Zonweg, Melkwegstraat, Maanweg en terug naar de Binckhorstlaan. Deze ‘Circle Line’ betekent wel dat er wel wat aan de Binckhorstbrug moet gebeuren, de lengte van het spoor langer wordt en het daarom duurder is.
Doortrekking richting Voorburg. Een complexe bovengrondse oplossing waarbij rekening moet worden gehouden met grote verkeerskundige en ecologische uitdagingen. De vervoerswaarde is beperkt, tenzij Station Voorburg weer een intercitystation (onwaarschijnlijk) wordt. Ondergrondse doortrekking op termijn zou het bedrijventerrein Westvliet en de (toekomstige) sportvelden aldaar beter kunnen ontsluiten.
Langdurige Tijdelijke Oplossing (LTO): HOV-harmonicabus
Door vertragingen in de ontwikkeling van de Binckhorst (+7.500 woningen) en mogelijke bezuinigingen op het OV (€110 miljoen in 2025) is een flexibele HOV-oplossing gewenst. Een hoogfrequente busverbinding met lijnen 26 en 28, uitgevoerd met de HTM 18-meter e-Citaro-bussen (capaciteit: 130 passagiers), kan de komende tien jaar volstaan op vrije busbanen. De (tijdelijk) infrastructuur hiervoor wordt momenteel gepland. Belangrijk is voldoende ruimte om een efficiënte en punctuele busverbinding te garanderen over de Zonweg vanwege de toekomstige winkelfuncties daar. In de middagspits kunnen buslijnen 26 en 28 dan weer over de Binckhorst rijden. Onderzoek het gebruik van Rotterdamsebaan voor een snelle HOV-busverbinding naar Delft.
Een handjevol adviezen voor een soepele rit naar de toekomst
Voor een toekomstbestendige en evenwichtige ontwikkeling van de Vlietlijn is het essentieel om een visie voor het gebied Voorburg-West op te stellen, met duidelijke kaders m.b.t. ruimtelijke ontwikkelingen, ook wanneer die over gemeentegrenzen heenvoeren, zodat er samenhangende plannen worden gerealiseerd.
Tegelijkertijd kan de verkeersveiligheid op de Pr. Mariannelaan direct worden verbeterd, door bijvoorbeeld een snelheidsverlaging en het invoeren van verkeersremmende maatregelen. Ondertussen kan de volgende fase van de OV-lijn worden voorbereid, zodat de voortgang van de woningbouw in de Binckhorst gewaarborgd blijft. De uitvoering van de motie ‘Eisenpakket inpassing HOV Leidschendam-Voorburg’ van 30 mei 2023, is noodzakelijk, waarbij adviezen uit de samenleving worden meegenomen in de planstudies. Een integrale, toekomstgerichte benadering voor de andere kant van de Vliet door de gemeente Leidschendam-Voorburg is onmisbaar voor een samenhangende regionale ontwikkeling. Tot slot moeten de kosten en alternatieven voor de aanleg van de tram, inclusief leefbaarheidsmaatregelen, in kaart worden gebracht om een transparante en verantwoorde besluitvorming te garanderen.
Tot slot
Deze Mid-term Review is een oproep aan de gemeenteraad om te kiezen voor actie en een concrete, toekomstbestendige aanpak. Twee jaar geleden gaf de Raad in hun motie aan dat er een evaluatie zou volgen—dat moment is nu. Met deze Mid-term Review krijgen zij de gevraagde inzichten op een presenteerblaadje aangeboden. De inwoners van Leidschendam-Voorburg verdienen heldere keuzes en oplossingen die hun leefbaarheid écht verbeteren. Dit vraagt om vernieuwende denkrichtingen en innovatieve oplossingen; de traditionele aanpak volstaat niet meer. Ga de uitdaging aan en zet samen stappen richting een duurzame toekomst.