De voortdurende storingen op Station Rijswijk zijn nog altijd voor velen een doorn in het oog.
Het is tijd om weer vragen te stellen aan het College, want wat hier gebeurt, kan eigenlijk niet langer. Dit stelt RijswijksBelang, mede naar aanleiding van een publikatie in onder andere Rijswijks Dagblad.
Bianca Niesen, Nel Kames en Jordy Bruin zijn namens RijswijksBelang op de barricaden gesprongen.
De eerste vraag is; wat heeft het de gemeente Rijswijk tot nu toe gekost om reparaties en onderhoud te plegen aan de roltrappen en liften op station Rijswijk? Dan; hoe kan het dat de roltrap op spoor 3 en 4 weer buiten werking zijn zonder dat er een duidelijke oorzaak of oplossing bekend is?
Daarbij komt dan ook nog de vraag: hoe kan het dat reizigers opnieuw in onzekerheid worden gelaten over hoelang deze situatie zal duren? Waarom is er geen communicatieplan? Een simpele mededeling over de verwachte reparatieduur zou al zoveel verschil maken.
Waarom lijkt het onderhoud van Station Rijswijk zo gebrekkig, terwijl reizigers keer op keer klagen over de staat van het station? Hoevvel klachten zijn er in 2023 en 2024 binnengekomen m.b.t. station Rijswijk? Wordt er wel geluisterd naar deze klachten? Waarom wordt er bovendien niet proactief gewerkt aan het voorkomen van storingen, zeker gezien de frequentie? Is er een preventief onderhoudsplan of een calamiteitenplan?
Hoe kan het dat juist een station dat deels door de gemeente wordt beheerd, kampt met zulke terugkerende problemen?
En misschien wel de belangrijkste vraag: hoe kunnen reizigers vertrouwen hebben in de infrastructuur van Station Rijswijk als dit soort storingen telkens blijven optreden? Is er überhaupt een lange termijn oplossing in zicht, of blijft dit een vicieuze cirkel? Het is tijd voor structurele oplossingen. Reizigers verdienen beter, de tijd van wachten en hopen is voorbij.