Wat zijn de mogelijkheden met het AZC? Wethouder reageert

10 May 2022, 10:09 uur
Lokaal
mainImage
GroenLinks Fractie Rijswijk
Het AZC in de Plaspoelpolder in Rijswijk

Wethouder Armand van der Laar (D66) gefet een aantal mogelijkheden met betrekking tot het AZC in Rijswijk.

Laten aflopen overeenkomst met COA op 31 mei;
• Per 1 juni huurcontract voor huidige woonunits door gemeente laten afsluiten met verhuurder van woonunits. Jaarlijkse huurprijs is volgens
offerte verhuurder 980.000 euro.

• COA laten afzien van de verplichting het terrein leeg op te leveren waardoor gebruiksovereenkomst voor de ontmanteling vervalt en de
gemeente geen inkomsten voor het terrein meer ontvangt (125.000 euro, gat in de begroting)

• Gemeente moet daarnaast ontmantelingskosten overnemen (eenmalig 451.943 euro, aan het einde van het gebruik). Mogelijk kan het COA (een deel van) de ontmantelingskosten voor zijn rekening blijven nemen.

• Nieuwe contracten moeten worden gesloten met corporaties.

Bewoners

• Het COA moet voor alle asielzoekers (ongeveer 180 plus 80 extra) alternatieve huisvesting vinden. Hier heeft de gemeente geen bemoeienis
mee. 
• Statushouders kunnen onder de verantwoordelijkheid van de gemeente/corporaties op het centrum blijven en zullen geleidelijk
uitstromen naar permanente woonruimte in Rijswijk en/of andere gemeenten (afhankelijk van de keuze welke statushouders we blijven
huisvesten);

• Er zijn verschillende soorten statushouders (zie overzicht doelgroepen in de bijlage) die een verschillende begeleiding (koppelen en inburgeren) én financiering hebben;

• Afhankelijk van de (door de gemeente) gewenste woonomstandigheden van de statushouders (behouden 8 per woonunit of ruimer opzetten) kunnen vanaf begin andere spoedzoekers worden toegevoegd of in een later stadium evenredig gecorreleerd aan de uitstroom van statushouders (bv Oekraïense vluchtelingen).
Beoogd effect

• Nakomen van afspraken tussen overheden en gecreëerde verwachtingen in de samenleving;
• Bijdrage oplossen acute woningnood: realiseren centrum voor flexibel wonen
o Statushouders onder de verantwoordelijkheid van de gemeente (tijdelijk beter) huisvesten
o Oplossing voor andere spoedzoekers

Kantekeningen en risico’s
• Het is niet realistisch dat dit scenario op 1 juni 2022 uitvoeringsklaar is.
• Vanaf 1 juni is de gemeente in dit scenario verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met de opvang en begeleiding van 200 tot 250
statushouders: welzijn (psychologische begeleiding), inburgering, werk & inkomen, onderwijs, dagelijks leven (eten, leefgeld), orde en veiligheid en gezinshereniging. Dit vraagt extra uitvoeringscapaciteit, die bovendien nu ook al wordt ingezet voor de opvang en ondersteuning van Oekraïense vluchtelingen.

• Voor een soepele overgang van aanspreekpunt voor (een deel van) de statushouders en voor het overnemen van het huurcontract van de
woonunits is medewerking van het COA belangrijk. Het COA heeft aangegeven de woonunits ‘mee te nemen’ naar een andere locatie, ware
het niet dat de gemeente een eerste huuroptie op de units heeft genomen. Indien het COA niet meewerkt met het behoud van de units in Rijswijk, vervalt het alternatief waar de corporaties onderdeel van uitmaken.

• De corporaties zijn bereid de woonunits te beheren en verhuren. Alleen de rudimentaire kosten zijn nu bekend. Voor een sluitend financieel plaatje is er meer onderzoek nodig naar bijvoorbeeld de kosten van personeel,
verbouwing en exploitatie.

• In het verlengde hiervan moet een beleidsinhoudelijk besluit worden genomen over de manier waarop de beschikbare capaciteit wordt ingezet. Als de situatie van noodopvang (nu 8 personen per 40 m2) wordt voortgezet kan de volledige capaciteit benut worden, maar is het niet logisch om huur te vragen. De 69 woonunits kunnen ook geschikt worden gemaakt voor meer reguliere bewoning voor gezinnen en gedeelde units voor alleenstaanden. Naar dit laatste gaat de voorkeur uit, maar kent een andere begroting die nog gemaakt moet worden.