'Voorkomen dat inwoners Voorburg- West de prijs moeten betalen'

18 May 2023, 06:41 uur
Lokaal
mainImage
Ap de Heus
"Eén van de sterkste voorbeelden van wc-eend die ik ooit heb gezien….!", aldus een boze inwoonster Saskia van der Veen.

Inwoonster Saskia van der Veen sprak tijdens de commissievergadering over het HOV-trajevct vanaf de Binckhorst de volgende tekst in. 

Geachte Raad en college-leden,

Mijn naam is Saskia vd Veen. Ik woon aan de Binckhorstlaan. Ik ben direct belanghebbende bij de bespreking van het Masterplan Bereikbaarheid CID-Binckhorst en vertegenwoordig een grote groep buurtgenoten. Ik richt me hierbij specifiek op de plannen voor een tram over de Binckhortslaan naar Rijswijk/Delft.

Veel inwoners hebben in participatietrajecten deelgenomen, alternatieven aangedragen, honderden zienswijzen ingediend, duizenden handtekeningen gezet. Meerdere keren hebben we met de wethouder en ambtenaren door de wijk gelopen en onze zorgen gedeeld.  Al onze zorgen en ideeën hebben ten aanzien van het tracé richting Rijswijk, voor het projectteam geen reden gegeven om tot aanpassingen te komen. Waarom heeft hier geen echte onafhankelijke partij naar gekeken? Eén van de sterkste voorbeelden van wc-eend die ik ooit heb gezien….!

Ik citeer uit het coalitie-akkoord:
“Inwoners, ondernemers en andere organisaties weten zelf het beste wat goed is voor hun buurt of wijk. Daarom betrekken we inwoners bij alle gemeentelijke besluiten die invloed hebben op onze samenleving. Werk aan het herstel van vertrouwen tussen burgers en politiek en benut de denkkracht in onze gemeente, die bijdraagt aan het beter maken van plannen”

We hopen van harte dat u waarmaakt wat in het coalitie-akkoord staat.
Deelnemen aan een Participatietraject door Urban Sync, waarbij de komst van de tram een voldongen feit bleek te zijn, ondanks de toezegging van de wethouder om ook de situatie zonder tram te verkennen, geeft geen vertrouwen en beschouwen wij niet als benutten van onze denkkracht.

Voorstander van adequaat OV
Ik zou hier niet staan, als ik het idee zou hebben dat deze tram dé oplossing zou zijn voor het algemene Voorburgse belang. Wij zijn niet tegen een goed OV. Integendeel! Wij zijn grote voorstander van een adequaat OV.  Maar gezien de korte afstand tot aanwezige treinstations, is het maar de vraag in hoeverre deze tram daadwerkelijk voorziet in een behoefte voor de nieuwe Binckhorstbewoners of -werkenden.

Tegenstrijdige belangen
Daarnaast vragen wij ons af hoe kan deze tram ingepast worden over de Binckhorstlaan, Prinses-Mariannelaan en Geestbrugweg? Het autoverkeer staat nu al elke dag vast tijdens avondspits. Er zijn veel verschillende belangen: Den Haag wil de Maanweg autoluw maken, de provincie Zuid-Holland de Westvlietweg, Rijswijk wil de Geestbrugweg afsluiten voor autoverkeer en Voorburg de Broekslootbrug.
Al deze beslissingen n.a.v. tegenstrijdige verschillende gemeentelijke belangen, worden doorgeschoven naar de inpassingsfase. Iedereen preekt voor eigen parochie. Erkent u beste raad, dat er een regionale visie op verkeer, incl. OV nodig is?  Wie garandeert u, dat er in de inpassingsfase wel rekening wordt gehouden met de belangen van Voorburg-West? En dat de belangen van Den Haag dan niet zwaarder blijken te wegen?

De eerdere belofte dat Voorburg-West autoluw zou worden, door de komst van de Rotterdamsebaan, blijkt niet te kloppen. De Binckhorstlaan is veel drukker dan voorheen. Sinds de pandemie is het OV-gebruik afgenomen en het autogebruik, vooral in Den Haag, enorm toegenomen. Met deze actuele veranderingen is geen rekening gehouden in het Masterplan.

In het coalitie-akkoord geeft het college aan: “dat de realisatie van de nieuwe OV-verbinding gepaard gaat met een verbetering van de leefomgeving in Voorburg-West.” Hoe ziet u die verbetering voor u, als er elke paar minuten een tram door de straat dendert?
Er zijn in dit Masterplan
- geen garanties gegeven om de aantasting van ons woon- een leefklimaat te voorkomen, (zoals bijv milieu effecten als trillingen en geluid), verzakkingen, maatregelen tegen waardevermindering van authentieke 30-er jaren woningen;
- er is geen oplossing voor de te schrappen parkeerplaatsen (in een al overbelast parkeergebied).
- Ook dreigen stoepen en zeer drukke fietspaden versmald te worden
- en wordt het groen van de middenberm opgeofferd.

Noemt u dit een verbetering van de leefomgeving?

De verplaatsing van tram 1, moet het Rijswijkseplein gaan ontlasten. Hoe gaat u ervoor zorgen dat de nu al veel te drukke Binckhorstlaan en Prinses Mariannelaan ook ontlast worden en onze wijk tóch bereikbaar blijft?

In uw coalitie-akkoord staat ten aanzien van de bereikbaarheid: 
“Bestaande knelpunten moeten we versneld oplossen en we willen voorkomen dat er nieuwe problemen ontstaan.” Wij maken ons grote zorgen over de knelpunten: over de huidige en mogelijke toekomstige verkeersdrukte. Hier past geen tram bij. Wij kunnen onze wijk straks niet meer in en uit.
 
Gachte leden van GBLV, ik heb op u gestemd. Omdat ik ervan uitga, dat u, als lokale partij,  het Voorburgse belang zwaarder laat wegen, dan het Haagse belang. Ik hoop van harte, dat u niet instemt met dit Masterplan, zolang er nog zoveel onduidelijkheden zijn en er zoveel nadelen zijn voor Voorburg. Voorkom alstublieft, dat de inwoners van Voorburg-West de prijs moeten betalen voor deze Haagse plannen.

Geachte wethouder, wij hopen dat u zich aan uw belofte houdt. En dat u niet eerder akkoord gaat met de plannen voordat de minnetjes voor Voorburg-West plusjes geworden zijn.

Geacht raad en collegeleden, ik hoop dat u de denkkracht van uw bezorgde inwoners benut en onze zorgen serieus neemt.

En hiermee sluit ik af: Stel belangrijke beslissingen niet uit tot de inpassingsfase, laat eerst essentiële  onderzoeken verrichten.
Laat deze tramplannen niet ontsporen!


Bedankt voor uw aandacht.