Spoor wordt verdubbeld tussen Rijswijk en Delft Campus

8 April 2022, 13:36 uur
Lokaal
mainImage

Om meer treinen te kunnen laten rijden tussen Den Haag en Rotterdam, wordt het spoor verdubbeld tussen Rijswijk en Delft Campus (voorheen Delft Zuid).

Hiervoor is in 2016 een tracébesluit vastgesteld, en de werkzaamheden voor de uitvoering daarvan zijn inmiddels gestart. Na de vaststelling van het tracébesluit in 2016 zijn er veranderingen ontstaan in het beoogde gebruik van het traject Rijswijk – Rotterdam door treinverkeer en het daarvoor benodigde fysieke en ruimtelijke ontwerp. Het wijzigingstracébesluit 2021 voorziet in een aantal beperkte aanpassingen van het tracébesluit PHS viersporigheid Rijswijk – Delft Zuid uit 2016.

Belangrijkste aanpassingen bij Schiedam, Rotterdam en Delft ten opzichte van het tracébesluit uit 2016:

Op station Schiedam worden twee bestaande sporen opnieuw in gebruik genomen. Hierdoor kunnen intercity’s in Schiedam blijven stoppen en kan de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand blijven. Hiervoor worden perrons verlengd en zijn aanpassingen nodig in de sporenlayout, zoals aansluitingen en wissels. Ook moet een railinzetplaats worden opgeschoven.

Op Rotterdam Centraal worden een aantal sporen en perrons aangepast zodat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken en worden er sporen geschikt gemaakt voor het keren van intercity’s. Voor de hulpdiensten wordt een nieuwe ontsluitingsweg gerealiseerd.
Bij de noordelijke tunnelingang van de spoortunnel in Delft, ter hoogte van de Kampveldweg, wordt in plaats van een geluidsscherm van één meter hoog en raildempers, gekozen voor een geluidsscherm van twee meter hoog. Hierdoor kunnen de raildempers vervallen.
Het wijzigingstracébesluit 2021 wijzigt het tracébesluit uit 2016. Voor zover er geen wijzigingen plaatsvinden ten opzichte van het tracébesluit uit 2016, blijft het daarin geregelde van kracht.