Reactie wethouder OV-verbinding Leidschendam-Voorburg en Rijswijk

7 June 2023, 06:06 uur
Lokaal
mainImage
Ap de Heus
Jeffrey Keus geeft zijn visie op een beladen onderwerp dat veel inwoners bezighoudt.

Onlangs heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg ingestemd met de komst van een snelle en hoogwaardige OV-verbinding van Den Haag Centraal over de Binckhorst richting Rijswijk en Voorburg. Ook is er ingestemd met de komst van een aanvullend pakket mobiliteitsmaatregelen die goed zijn voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de gebieden. Deze mobiliteitsmaatregelen zijn nodig in verband met de komst van zeker 35.000 woningen in deze gebieden.

De nieuwe OV-verbinding loopt vanaf station Den Haag Centraal via de Binckhorstlaan en Maanweg naar station Voorburg en vanaf de Binckhorstlaan via de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg richting Rijswijk en Delft. Vorig jaar november werd bekend dat het kabinet, de gemeentes Den Haag en Leidschendam-Voorburg, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) en provincie Zuid-Holland samen een bedrag van bijna 600 miljoen investeren in een pakket aan maatregelen om het gebied bereikbaar, veilig en leefbaar te houden. Een van die maatregelen is een tramverbinding. Deze afspraken zijn gemaakt in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT).

Wethouder Jeffrey Keus (bereikbaarheid en mobiliteit): “Dit is een belangrijk besluit van de gemeenteraad. Er leven nog veel zorgen bij inwoners van Voorburg-West, daar zijn we ons van bewust. De gemeenteraad heeft ook een motie aangenomen waarin belangrijke zaken staan voor de volgende fase. Met de motie wordt onder andere opgeroepen tot nieuwe verkeersonderzoeken, aandacht voor groen en leefbaarheid en zorgen voor een goede inpassing van de tram. In de volgende fase gaan we de plannen verder uitwerken. Dit gaan we samen met inwoners, ondernemers en andere betrokken doen. Dan komen we ook toe aan veel van de genoemde zorgen die onze inwoners hebben.

De plannen worden ook nog behandeld door de gemeenteraden van Rijswijk (1 juni) en Den Haag (8 juni). Bij goedkeuring door de drie betrokken gemeenteraden worden de plannen de komende jaren verder uitgewerkt, samen met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen.

Ruimte voor voetganger, fiets en deelvervoer

Naast een snelle OV-lijn, wordt er extra geïnvesteerd in duurzame en schone vormen van mobiliteit in de Binckhorst, Voorburg-West en Rijswijk. Hierdoor verbetert de leefkwaliteit en verkeersveiligheid en ontstaat meer ruimte in de regio voor wonen, werken en verblijven. Met dit pakket verbetert de infrastructuur voor fiets en voetganger, vermindert het aantal bewegingen van auto’s en komen er maatregelen om de leefbaarheid, veiligheid en doorstroming van straten te vergroten. Het gaat onder meer om maatregelen voor herinrichting en inpassing van de hoogwaardige OV-lijn in de Lekstraat, de Binckhorstlaan in Voorburg, de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg.

Participatie

De afgelopen jaren is er uitgebreid met bewoners, bedrijven en bezoekers van het gebied gesproken over de verkenning van de tramlijn over de Binckhorst. In 2020 zijn de eerste gesprekken begonnen, waarna in 2021 een platform voor bewoners en belanghebbenden is opgericht. Op verschillende momenten zijn ondernemers, inwoners en belangstellenden nogmaals meegenomen in de plannen en konden zij hun vragen stellen. Gemeente Leidschendam-Voorburg heeft eind 2022/begin 2023 een participatietraject met Urban Sync doorlopen. Daarin zijn kansen verkend voor het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de wijk als daar een tram komt.

Achtergrond en proces

Eind 2018 is de MIRT-verkenning regionale bereikbaarheid CID-Binckhorst gestart als onderdeel van het regionale gebiedsgerichte bereikbaarheidsprogramma MoVe. In deze verkenning is onderzocht met welke vorm van hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) de Binckhorst goed bereikbaar gemaakt kan worden. Daarnaast is gekeken naar een pakket mobiliteitsmaatregelen voor de bereikbaarheid van de Binckhorst, gericht op de voetganger, fiets en deelmobiliteit.

De verkenning is uitgevoerd in opdracht van de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken, Provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag de gemeente Den Haag en gemeente Leidschendam-Voorburg. De gemeente Rijswijk is sinds 2021 betrokken bij de verkenning en wordt met de ondertekening van de bestuursovereenkomst ook opdrachtgever in de volgende fase voor het gedeelte op Rijswijks grondgebied..

Vervolg, uitwerking van de plannen in co-creatie

Met de raadsbesluiten in Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Den Haag kan worden gestart met het verder uitwerken van de plannen, zoals de inpassing van de tramverbinding in de omgeving. Dat proces gebeurt waar mogelijk in co-creatie met omwonenden en belanghebbenden