Raadsvoorstel haalt het niet: Van Rijnweg blijft open voor auto's

21 September 2023, 23:23 uur
Lokaal
mainImage
Archieffoto van de Van Rijnweg.

Tijdens zijn tweede termijn maakt fractievoorzitter Marc Weterings duidelijk dat RijswijksBelang tegen het raadsvoorstel stemt om de Van Rijnweg te sluiten. Door deze keuze is het raadsvoorstel voor sluiting van deze weg met 14 voor en 17 tegen niet aangenomen en blijft de veel besproken weg open voor het autoverkeer.  

"Voor RijswijksBelang geldt: 'afspraak is afspraak'. Dit is een gouden regel", reageert Marc Weterings. "RijswijksBelang heeft nooit een belofte gedaan aan bewoners om deze weg te sluiten en of open te houden. RijswijksBelang heeft niet meegestemd aan een Masterplan in 2009 of aan een Duurzaamheidsprofiel in 2012 waar naar de wethouder verwijst in het voorliggende raadsvoorstel. (RijswijksBelang bestond toen nog niet eens).

"Wat zijn dat overigens voor een 'back to the future' praktijken om te refereren naar een plan uit 2009? Dat is 14 jaar geleden. We hebben het eerder meegemaakt jongstleden met de 240 liter afvalbakken (klikko’s) met de fel paars/roze deksels daar waar u een plan uit de la trok uit 2015. Hiervoor moest RijswijksBelang ook aan de noodrem trekken. Nu trekt u een plan van 2009 uit de la". 

"De afgelopen jaren is er veel gezegd, gesproken en geschreven over dit onderwerp, maar door gebrek aan mandaat niks uitgevoerd. Er zijn inmiddels hele woonwijken bijgebouwd. Zo werd de eerste paal geslagen in 2013 van een prachtige duurzame woonwijk RijswijkBuiten met het streven om tot aan 2026 ruim 3500 woningen te realiseren. Al vaker is door RijswijksBelang benoemd: 'Er is een toename van het autoverkeer. Er is nog steeds geen Beatrixlaan-tunnel en slipt het verkeer in de omgeving nu geregeld zo goed als dicht. Verkeersveiligheid verbeteren op de Van Rijnweg vinden we prima, maar niet om de Van Rijnweg af te sluiten. Daarom zal onze fractie tegen het raadsvoorstel stemmen om de Van Rijnweg/ Van der Kooijweg als fiets/bromfietspad aan te gaan duiden. En blijft wat RijswijksBelang betreft de Van Rijnweg/ Van der Kooijweg open voor het autoverkeer". 

Visie van D66 

D66 hecht overigens waarde aan het principe STOMP principe. En dat betekent dat het duidelijkheid is hoe de wegen ingericht zijn waarvoor ze bedoeld zijn. Veilig, met passende snelheid en inrichting voor al het verkeer. Met duidelijke doorgaande routes, en met het bieden van kansen voor groene fietsroutes.  

"We horen natuurlijk óók de geluiden uit de wijk dat mensen bang zijn dat de doorgaande route helemaal vastloopt met auto's en ook dat mensen, jong en oud niet meer op de fiets durven te gaan wegens de onveiligheid", aldus de fractie. "Ieder kent zo zijn eigen verhaal. U heeft er ook vandaag weer enkele gehoord Die van mij zal ik hier niet uitvoerig vertellen, schaapweg en juf van school zegt u genoeg denk ik. Ik besloot in de politiek te gaan. Over de van Rijnweg, er zijn de cijfers, de gedragskundigen en de verkeerskundigen. Want elk verhaal kent zo zijn eigen dynamiek en dan kunnen cijfers, modellen en experts overzicht brengen"

Helaas komen de gedane voorspellingen van verkeerskundigen inmiddels uit. Er zijn al vele maatregelen geprobeerd en onderzocht, helaas allen zonder succes. Dit in tegenstelling tot wat de eerste sprekers zeiden. Wellicht kan de wethouder dit nogmaals toelichten. De van Rijnweg is overbelast door automobilisten, de fietsstraat. Het voorstel dat voor u ligt is goed onderbouwd. En het voorliggende is in lijn met jaren van besluiten in de raad en toezeggingen aan bewoners, zoals u allen gezien kunt hebben.  En, zoals we allen beseffen, roept dit voorgenomen besluit de nodige emotie op.