Parkeerregime in Pauwhof in Rijswijk

30 March 2022, 07:28 uur
Lokaal
mainImage

In de Pauwhof wordt door een aantal bewoners uit Rijswijk overlast ervaren. De overlast wordt door de bewoners gerelateerd aan het parkeergedrag van studenten van ROC Mondriaan.

Na meerdere participatiebijeenkomsten met een werkgroep vanuit de wijk is tijdens de raadsvergadering van 8 februari jl. de Motie parkeeroverlast Pauwhof - Pauwenstein aangenomen. De motie roept op om de parkeeroverlast aan te pakken door het instellen van een parkeerregime. Met deze raadsinformatiebrief wordt de gemeenteraad door wethouder Jeffrey Keus geïnformeerd over het gekozen parkeerregime, het te reguleren gebied en de planning van invoering.

Er is al jarenlang sprake van meldingen van parkeeroverlast door een aantal bewoners in de Pauwhof. Op basis van de melding heeft de gemeente parkeeronderzoek uitgevoerd in de wijk en is er een draagvlakmeting uitgevoerd, conform de uitgangspunten vastgelegd in de
Kadernota Parkeren 2015 – 2025.

Uit deze metingen blijkt dat de parkeeroverlast zich beperkt tot een klein gebied, voor een beperkte tijd (tussen 12:00 en 14:00 uur op
werkdagen) en dat er in de wijk als geheel geen draagvlak is voor het invoeren van een parkeerregime.

Een van de uitgangspunten uit de Kadernota Parkeren is dat een parkeerregime wordt ingesteld in een logisch afgebakend gebied van enige omvang:
– Uniformiteit is uitgangspunt; een parkeerregulering die gemakkelijk uit te leggen valt
– We kiezen voor één parkeersystematiek
– Maatwerkoplossingen zijn bedoeld voor uitzonderingsgevallen
Daar is in Vrijenban geen draagvlak voor. Daarom kiezen we ter uitvoering van de motie voor een maatwerkoplossing door alleen een parkeerregime in te voeren in de Pauwhof. Dit is de enige straat in dit gebied waar tussen 12:00 en 14:00 uur de parkeerdruk soms boven
de in de parkeernota gehanteerde bovengrens komt. De bewoners geven aan dat dit het gebied is waar de overlast zich voornamelijk voordoet. De kans op een waterbedeffect naar de Indische Buurt in Delft is hiermee kleiner dan wanneer het gehele gebied rond de
Pauwhof wordt gereguleerd. De kans bestaat dat er een waterbedeffect optreedt naar de andere straten van de wijk Vrijenban. Door actieve monitoring van de parkeerdruk zal dit snel worden geregistreerd. Wanneer hierdoor bij de overgrote meerderheid van de bewoners en ondernemers van deze straten de wens ontstaat voor een parkeerregime dan zal hieraan snel gevolg worden gegeven.

De kans op regulering van de Indische Buurt door de gemeente Delft en daarmee een omgekeerd waterbed effect in de richting van het gebied rond de Pauwhof is afhankelijk van de mate van regulering van de wijk Vrijenban. Delft kent een duurder en uitgebreider
parkeerregime.

Parkeerbelasting zal worden geheven van maandag tot en met vrijdag tussen 8:00 en 17:00 uur met tariefcode 1.3 (€ 1,50 per uur). Dit sluit aan bij het parkeerregime in het nabijgelegen Havengebied en heeft overlap met lestijden van het ROC Mondriaan. De
bewoners kunnen een 'Parkeervergunning bewoners' aanvragen. Deze kost € 45,00 per kalenderjaar.

De kosten voor het plaatsen van de parkeerautomaat, bebording en de benodigde communicatie bedragen éénmalig € 9.150,-. De exploitatie van het parkeerregime betreft het jaarlijks onderhoud van € 1.750,- en inkomsten van € 4.000,- voor afgifte van
vergunningen en kort parkeren. Deze bedragen worden via de 1e halfjaarrapportage 2022 in de begroting verwerkt