Oud wethouder- en raadslid Dick Jense op barricaden voor Van Rijnweg

21 September 2023, 20:26 uur
Lokaal
mainImage
Dick Jense vanavond tijdens de raadsvergadering van de gemeente Rijswijk.

Voormalig raadslid en wethouder Dick Jense spreekt vanavond in voor de Rijswijkse gemeenteraad over het wel of niet afsluiten van de Van Rijnweg in Rijswijk. 

Zijn betoog luidt als volgt. 

Dames en heren, Het afsluiten van de Van Rijnweg, voor Rijswijkse automobilisten, is niet verstandig. En vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid ook niet extreem noodzakelijk. Er hebben zich (gelukkig natuurlijk) tot op heden geen verkeersongevallen voorgedaan. Dit in tegenstelling tot andere plekken in onze gemeente. Diverse belangenorganisaties voor fietsers en statistische bronnen melden dat veel ongevallen met langzaam verkeer, veelal eenzijdig zijn en vooral te wijten lijken aan achterstallig onderhoud of onjuist ingerichte fietspaden en wegen of door eigen onachtzaamheid. Iets om eens breder naar te kijken. 

Bij de plannenmakerij van RijswijkBuiten was ik destijds als wethouder zeer nauw bij betrokken. Wij werkten aan de realisatie van een zeer brede overkluizing van de A4 tussen de Hoekpolder en RijswijkBuiten. Dusdanig dat een herinrichting op dit brede tunneldak zou kunnen plaatsvinden.

Gedacht werd aan de functies sport en de  uitbreiding van verbindend wijkgroen. Daarbij kon dan alle verkeer, tussen de wijken Hoekpolder en RijswijkBuiten, anders geregeld worden. Zo ontstond gelijker tijd de mogelijkheid om de huidige Van Rijnweg voor autoverkeer af te sluiten. Tunnelveiligheid en de enorme kosten van dit overkluizingsplan, leidde helaas tot het schrappen van deze optie. Afsluiten voor autoverkeer Van Rijnweg is  - en was - dus een optie en geen gelopen koers.

Ook al willen sommigen ons dit graag laten geloven. Beloften van wethouders, noch ambtelijke stukken, maken dat geen ander dan u, gemeenteraad van Rijswijk, vanavond diegene bent om de uiteindelijk beslissing te nemen.  Op basis van voortschrijdend inzicht – er is nogal wat verandert tussen 2010 en 2023) – ook op het gebeid van verkeer. Daarom vraag ik u namens zeer veel mensen om deze fietsstraat te handhaven.

Dames en heren, In tegenstelling tot eerdere berichten, is Rijswijk gelukkig geen bijzonder onveilige fietsgemeente. In onze regio staat Rijswijk op de tiende plaats. Natuurlijk, het kan altijd beter. Maar het bijvoorbeeld het o zo groene wassenaar, met brede lanen en vrije fietspaden, gaat ons met hun derde plek ruim voor.

Voor de goede orde, de VanRijnweg is ook niet het Regionale fietspad zoals dit onlangs werd genoemd. Dat is natuurlijk de hoofdfietsverbinding van fietspaden tussen Den Haag, via Rijswijk, naar Delft langs de (op dit moment niet te gebruiken) Prinses Beatrixlaan.

Inhoudelijk naar de Van Rijnweg: Ook al hebben zich daar geen fietsongevallen voorgedaan, de inrichting kan altijd anders wellicht beter:

-         Plaats een bord “verboden voor vrachtwagens”;

-         Haal de gevaarlijke scherpe randen weg bij de aansluitingen van deze fietsstraat met de dwarsverbindingen;

-         Kijk of er meer obstakelvrije ruimte langs deze fietsstraat  mogelijk is

-         Begin met het verlagen van de 30 km snelheid al voor het viaduct over de A4;

-         Stel cameratoezicht in;

Wilt u desondanks toch minder auto’s via deze route, dan kan dat altijd ook nog dmv een camerasysteem zoals van toepassing is tussen Delft en Den Hoorn.

Dames en heren, Het is te gemakkelijk om te veronderstellen dat de auto de enige bedreiging is voor de verkeersveiligheid en verkeersoverlast in RijswijkBuiten op de Fietsstraat Van Rijnweg. Uit berichten van bewoners en uit eigen ervaring , blijkt dat er op de Van Rijnweg, niet zijnde de fietsstraat, enorme snelheden worden gemaakt door wielrenners, E-bikers; scooter- en bromfietsrijders en bezorgdiensten op fiets of brommer. Snelheden tot soms wel 50 km per uur zijn daar niet ongewoon. En dat op delen van de Van Rijnweg midden in de woonwijken. Deze zelfde weg is gelijker tijd ook het voetpad naar vele daaraan gelegen woningen.

Verkeersonveiligheid en verkeersoverlast is hier mogelijk groter dan elders In RijswijkBuiten.

Misschien een goede gedachte om voor de gehele wijk een maximum snelheid van 30 km toe te passen? Overigens werkt dat pas echt als daar voldoende scherp op wordt gehandhaafd door weginrichting; frequente snelheid metingen en cameracontrole.

Tenslotte: Maak van RijswijkBuiten geen tweede Rijswijkse woonwijk waarvan de autobezitter zich eerder op Delft zal richten dan op onze eigen gemeente.

U doet daar ook onze scholen; sportverenigingen; het sociaal cultureel leven en de middenstand “aan de andere kant van de A4 in Rijswijk” ernstig mee tekort.