Robert Langen gaf namens Platform Beter Stedelijke en Regionaal Openbaar vervoer Haaglanden aan de raadsleden van Leidschendam-Voorburg het volgende signaal af. Opvallend hierbij is dat men wil wachten op adviezen vanuit de gemeenteraden van Delft en Zoetermeer.
Zijn betoog luidt als volgt.
Zeer geachte raadsleden,
Ik spreek namens het Platform Beter Stedelijke en Regionaal Openbaar vervoer Haaglanden. De tekst is gebaseerd op de tekst van Ronald van Onselen die vanavond in Rijswijk inspreekt.
In het Mirt overleg tussen het Rijk en drie gemeenten is onlangs overeenstemming bereikt over de voorlopige vaststelling van een HOV railtracé in CID Binckhorst, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. Recent heeft het Rijk in beginsel een grote bijdrage toegekend voor dit OV infraproject. Aan dit project is geen uitgewerkt vervoerkundig lijnenplan bijgevoegd waar lijn 1 onderdeel van uitmaakt. Er is niet gekeken welke effecten de vaststelling van het HOV tracé heeft op de al lang bestaande kwalitatief hoogwaardige lijnvoering van lijn 1. De Verlegging is vervoerskundig niet noodzakelijk. Reizigersverliezen zijn het gevolg.
Zoals de onderzoekscommissie Dijsselbloem heeft uitgewezen: Verleggingen leiden tot reizigersverlies en bij de reizigers is geen draagvlak om mee te werken aan andere verbindingen.
Er is geen beeld hoe de herkomst- en bestemmingen van de reizigers zijn te relateren aan de hoge aantallen reizigersstromen van en naar de Binckhorst, zoals die in het rapport hierover wordt genoemd.
Enkele issues:
Een belangrijk negatief effect van dit tracé , is de langere rijtijd via Binckhorstlaan, Pr. Mariannelaan en Geestburg. Alleen al 2 bruggen vlak na elkaar maken HOV kwaliteit tot een karikatuur.
Een groot aantal populaire bestemmingen worden niet meer rechtstreeks bereikt. Zoals het centrum van Den Haag en de Internationale zone.
Een keuze om in plaats van lijn 1 lijn 15 Nootdorp - Den Haag via CID Binckhorst om te laten rijden heeft eveneens vervoerskundige nadelen.
Het idee om de routes van de lijnen 1 en 9 Den Haag/ Scheveningen te wisselen zal ook de nodige discussie opleveren. Dan doet Lijn 9 noch het Centraal Station noch de halte op de centrum-as Spui/Grote Marktstraat/Kalvermarkt aan.
Denk verder aan CID Laak bij de Megastores waar recent besloten is dat er ruim 9000 woningen worden gebouwd.
Goed bereikbaar met deze lijn zijn ook de breed geschakeerde Mondriaanopleidingen in Delft. Lijn 1 stroomt daar elke dag weer vol.
Het tracé Binckhorst langs het te handhaven Mercuriusbedrijventerrein genereert in de spits vervoer. Buiten de spits is dat mager.
Het OV gebruik op de Prins Mariannelaan/Geestbrug is al lang zwak.
Richting Voorburg
De tramlijn CS - Binckhorst - naar Voorburg-Station is functioneel mits deze een langere route krijgt.
Conclusie
Stel het voorkeurstrace niet definitief vast. Maak eerst het totale lijnenplaatje compleet (gereed volgens MRDH in 2025 ), laat de betrokken gemeenteraden inclusief de gemeente Delft en Zoetermeer hun advies hierover geven. Delft onderhoudt met de gemeente Den Haag al sedert 1887 (stoom)tramverbindingen. Koester deze relatie.
Actueel: Sinds 8 mei rijdt bus 28 vanaf 15:15 niet meer langs de haltes in de Binckhorst. Bus 26 rijdt vanaf 14:30 helemaal niet meer door de Binhorst. Volgens mij moeten deze problemen eerst worden opgelost voordat er überhaupt aan de tweede tranche van het omgevingsplan kan worden gewerkt.