Maarten Drabbe:'Kom op voor de inwoners van Rijswijk en Voorburg'

14 May 2023, 10:51 uur
Lokaal
mainImage
Maarten Drabbe (Foto Ap de Heus).

Binnekort gaan de raadsleden en wethouder Jeffrey Keus (GBLV) aan de slag met het samenstellen van de bestuursovereenkomst die als onderhandleing richting de gemeente Den Haag inzake de veranderingen in Voorburg-West en Rijswijk door de enorme groei van De Binckhorst.

De bevlogen Maarten Drabbe sprake dan ook in tijdens de presentatie waarin de emotie hoorbaar was. 

Geachte leden van de raad, geachte wethouder.

Mijn naam is Maarten Drabbe, deelnemer aan het laatste EN ook aan het eerste participatie platform. Ik ben ondernemer van beroep en geboren en getogen in Voorburg en belanghebbende. Ik probeer met een brede blik naar ‘het gebeuren’ rondom de HOV te kijken.

Ik moet het kort houden is mij verteld. Dus mijn advies aan u leden van de raad en aan het college van B&W is: “beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald”.

De Utrechtsebaan ging ook van maaiveld naar plus 1 en vanaf 2040 hopelijk onder de grond zoals ook door de gemeenteraad is bekrachtigd.

Sinds de start van dit project, nu bijna 3 jaar geleden, is de wereld veranderd en onze regio ook:

De provincie gaat de Westvlietweg ‘afwaarderen’ waardoor de verbinding Prinses Mariannelaan – Geestburgweg richting Rijswijk een belangrijke westelijke ontsluitingsroute voor onze gemeente moeten blijven;

De rente stijgt hierdoor vertraagt de ontwikkelsnelheid van de woningbouw op de Binckhorst;

Om Huygens Hofwijck te beschermen gaat de tram richting Zoetermeer in de toekomst onder de grond;

Er is weinig draagvlak voor het verleggen van de meest succesvolle HTM-lijn 1 - van Delft-via Rijswijk en Den Haag Hollands spoor naar Scheveningen - door hem langs Voorburg te laten lopen;

Recente afsluiting van de Hoornbrug bracht verkeerschaos tijdens de spits;

Hitte-stress in de Binckhorst vraagt om aanpassing van de plannen.

Met deze ontwikkelingen moet rekening worden gehouden bij dit project. Wat volgens mij ontbreekt is  een visie op de toekomstige regionale verkeerscirculatie (incl. OV). Er zijn nog (te) veel vragen voordat een besluit kan worden genomen over het Masterplan. Ik noem enkele aandachtspunten:

Spilts het tracé voorstel in 2-en en zie af van het tracé naar Delft (want dat past gewoon niet);

Erken dat als het niet mogelijk is de Geestburg ‘op slot’ te draaien – er OOK geen ruimte is voor een sneltram met 12 tot 16-verkeersbewegingen per uur;

Blijft de huidige aansluiting op het landelijk spoornet gewaarborgd als de HOV eenmaal rijdt?

Waarom heeft het college van B&W het huidige tracé voorstel niet afgewezen en gezegd: naar Delft laten we vervallen en naar Voorburg via de Zonweg?

Het tracé over de Zonweg (T2) kwam in de voorstudie niet slechter uit de bus dan T1 en daarmee kan een versterkte ecologische zone langs de Maanweg bijdragen aan het verminderen van de hitte-stress in de Binckhorst; dit noem ik goed rentmeestschap!

Ook financieel komt dat beter uit omdat noch de Binckhorstbrug noch de Geestbrug vervangen hoeft te worden voor de zwaardere tram.

Voorzitter, ik rond af:

Na het vaststellen van de scope zijn er nieuwe ontwikkelingen - zoals hierboven genoemd – die mijn collega’s en ik tijdens de participatie sessies hebben aangekaart. Wat ik niet begrijp is dat voortschrijdend inzicht er niet voor gezorgd heeft dat de scope verbreed is.

Mijn raad aan de gemeenteraad: kom op voor de belangen van uw inwoners. U hoeft het voorstel van het College niet te steunen, uitstellen kan ook. Want u bent ten slotte bevoegd gezag.

Hartelijk dank.