Namens het bestuur van scoutingvereniging 'Livingstone-Miriam' heeft Peter Jan Bol ingesproken tijdens de commissievergadering van Leidschendam- Voorburg waarin de gevolgen van de tansformatie van De Binckhorst ter sprake kwamen.
Zijn betoog luidt als volgt.
Geachte Voorzitter, raadsleden en wethouder,
Mijn naam is Peter Jan Bol en ik ben bestuurslid bij Scouting Livingstone-Miriam. Zoals bekend ligt ons clubhuis direct naast Opa’s Veldje aan de Tuinluststraat. Daarmee zijn wij dus een direct belanghebbende en direct betrokkene.
Ik zal het vanavond niet hebben over het verloop van het participatie traject, überhaupt het nut en noodzaak van de tram of de keuze afweging van het tracé, deze punten zullen door andere sprekers voldoende worden uitgelicht.
Het gaat mij er vanavond om, u duidelijk te maken welke invloed de tramverbinding zal hebben op onze Scoutinggroep.
Bij voorkeur had ik u aan de hand van een aantal afbeelding laten zien hoe dicht het gekozen tracé langs het clubhuis komt te rijden. Echter is er vanavond geen visuele ondersteuning. Deze tekeningen zijn beschikbaar, mocht u daar interesse in hebben.
Wij voelen ons gesteund door een in het verleden aangenomen motie omtrent het behouden van de Scouting, Opa’s Veldje en Huygens Hofwijck. Alsmede de recente toevoegingen in het Masterplan waarbij afgesproken is dat Opa’s veldje en Scouting Livingstone-Miriam onaangetast zullen blijven.
Onaangetast is echter een zeer subjectief begrip in deze. Door de aanleg van de tramverbinding zullen wij rondom ons clubhuis te maken krijgen met een beperking in bereikbaarheid, toename van onveilige situaties alsmede inleveren van buitenspeelruimte. Het grasveld langs de Broeksloot, de Huygenstraverse, de steiger bij het clubhuis en het water naast het spoor zullen worden aangetast. Ook zal de geluidsoverlast, zowel in als rondom het clubhuis enorm toenemen.
In deze projectfase is er nog geen contact geweest met Prorail welke eigenaar is van het spoortalud, terwijl er in de nota van antwoord wel staat dat het tracé zo ver mogelijk in het talud zal worden ingepast. Is dit dus een realistische uitspraak?
Ook over het dempen van een deel van de waterpartij naast de Huygenstraverse zal pas in de volgende fase contact zijn met het Hoogheemraadschap. Wellicht wel met als uitkomst dat het tracé nog dichter bij ons clubhuis zal komen te liggen.
Over de aanlanding bij Station Voorburg is ook nog veel onduidelijk. Er word gesproken over een mogelijk kopstation naast Opa’s Veldje. Ook dat heeft wederom alleen maar nadelige gevolgen voor onze Scouting omdat er dan een nog groter deel van de Huygenstraverse zal moeten worden aangepast.
Trillingen is ook een onderwerp voor de volgende fase. Terwijl ons houten clubhuis deels is gebouwd op een betonnen plaat en deels slechts op stoepranden. Het is dus vrijwel zeker dat dit tot overlast en schade gaat leiden.
U wordt geacht vanavond een beslissing te nemen, terwijl er veel onzeker is en verschoven wordt naar de volgende fase. Het enige wat ik u vanavond wil meegeven is: neem geen beslissing waarvan de gevolgen onherroepelijk zijn.
En als dat betekend dat er een tramlijn direct langs ons clubhuis komt, stel dan tegelijkertijd met deze beslissing geld beschikbaar om al onze genoemde zorgen ten aanzien van veiligheid, bereikbaarheid, trillingen, geluidsoverlast en inperking van speelterrein te kunnen compenseren. Of om het clubhuis te verplaatsen naar een alternatieve locatie, zoals bijvoorbeeld Park Sonnenburg.
Dank u wel.