Hockeyclub Cartouche uit Leidschendam-Voorburg verenigt op zondag 20 maart de concurrenten Jumbo en Albert Heijn in een unieke hulpactie voor Oekraïne. Met 200 gele en blauwe kratjes van de beide supermarkten wordt de Oekraïense vlag op het hockeyveld gevormd. Zo wordt symbolisch uitgedrukt dat tegenstanders ook kunnen samenwerken als dat nodig is.
Leden van Cartouche, familie, bezoekers en partners van de club sponsoren de kratjes á 10 euro per stuk. De kratten staan op hun beurt symbool voor een ‘krat hulpgoederen’. De opbrengst gaat naar de Oekraïense School in Voorburg om lesmaterialen aan te schaffen voor kinderen uit Oekraïne die hier worden opgevangen. Ook wordt een deel van de opbrengst besteed om in Oekraïne zelf gratis peren uit te delen in de getroffen steden, waaronder Kiev. Het transport daarvan is al onderweg.
Kinderen van de Oekraïense School in Voorburg helpen samen met jeugdteams van Cartouche om de kratjes op het veld neer te zetten. Zo kunnen ze op een speelse manier hun landgenoten concreet een handje helpen. Ze krijgen tevens een dagje ontspanning aangeboden op de club, waar ze kunnen hockeyen, voetballen, klimmen en andere spelletjes doen. Jumbo FoodMarkt Koornneef en Albert Heijn XL zorgen voor lunch, fruit en iets lekkers voor de kinderen. Beide supermarkten hebben tegenover hockeyclub Cartouche een filiaal in ‘The Mall of the Netherlands’, het grootste winkelcentrum van Nederland.
Voorzitter Sander Kernkamp van Cartouche hoopt dat de actie meer clubs en bedrijven stimuleert om de handen ineen te slaan voor slachtoffers van de oorlog in Oekraïne: “Als het lukt om grote concurrenten als Jumbo en Albert Heijn hiervoor samen te laten werken, dan is dat een enorm positief signaal. Dan zijn er vast meer combinaties te bedenken, waarmee clubs een inzamelingsactie kunnen organiseren.” Hij voegt eraan toe dat er symbolisch 200 kratjes op het veld komen te staan, maar dat er wat hem betreft een veelvoud gesponsord kan worden.
Eigenaar Edward Koornneef van Jumbo FoodMarkt Koornneef en supermarktmanager Marcel Nortier van Albert Heijn XL waren eensgezind in hun reactie op de vraag om medewerking van Cartouche. Beide gaven aan de symboliek van de actie volledig te ondersteunen. Concurreren prima, maar als de nood aan de man is, dan help je elkaar.
Cartouche-hockeylid Amir exporteert al jaren fruit naar Oekraïne en kan met hulp van de Oekraïense ambassade en een landelijke supermarktketen in Oekraïne een vracht peren gratis laten uitdelen in getroffen steden. Een hachelijke onderneming, aldus de fruithandelaar, maar alle moeite waard.
De hulpactie is vandaag gelanceerd met de slogan: ‘Een kratje voor Oekraïne, da’s heel normaal bij Cartouche’.