Bouw in Rijswijk voorlopig stopgezet door onvoldoende parkeerplaatsen

28 October 2024, 15:17 uur
Lokaal
mainImage

De Raad van State heeft de bewonerscommissie Godfried Bomansstraat van Steenvoorde Zuid in het gelijk gesteld in hun bezwaar tegen de geplande bouw aan de Godfried Bomansstraat in Rijswijk.

De bewoners voerden aan dat de bouw van een wooncomplex met 34 woningen op een te kleine oppervlakte niet alleen de leefbaarheid zou aantasten, maar ook zou leiden tot grote parkeerproblemen. De Raad van State oordeelde dat de gemeente Rijswijk onvoldoende rekening heeft gehouden met de parkeernormen en stelde de bewoners in het gelijk.

Aanleiding: te veel woningen, te weinig ruimte

De bouwplannen voor 34 woningen op een relatief kleine kavel aan de Godfried Bomansstraat leidde al vanaf het begin tot onrust in de buurt. Bewoners maakten zich zorgen over de toenemende druk op de leefbaarheid in de wijk, aangezien er volgens hen veel te veel woningen op een beperkt oppervlak worden gerealiseerd. Verder verdwijnt er steeds meer groen uit de wijk die juist hard nodig is in deze tijd. Naast de woningdichtheid en groen was het gebrek aan voldoende parkeerplaatsen een belangrijk pijnpunt. De buurt kampte al met parkeerdruk, en het nieuwe project zou volgens de bewoners geen extra parkeerplekken toevoegen, waardoor de situatie verder zou verslechteren.
Raad van State: parkeernormen onvoldoende onderbouwd

De Raad van State stelde dat de gemeente Rijswijk niet kon uitleggen waarom er geen extra parkeerplaatsen werden gerealiseerd bij het nieuwe complex.

De nieuwe bewoners moesten volgens de plannen gebruik maken van de al schaarse parkeerplekken in de omgeving, wat volgens de bestuursrechter niet strookte met de parkeernormen. Bewoner Jaouad licht toe: “Het is onbegrijpelijk dat de gemeente zonder goede onderbouwing van de parkeernormen is afgeweken bij dit project, terwijl al langer vaststaat dat de parkeerdruk in de wijk veel te hoog is. Nu de gemeente is afgeweken van de normen blijkt het nog niet te passen naar oordeel van de Raad van State. Hieruit blijkt maar weer eens dat dit geen geschikte locatie is voor het beoogde bouwplan. Dit zorgt er alleen maar voor dat de leefbaarheid in de wijk verder onder druk komt te staan, en de gemeente handelt bovendien tegen haar eigen regels in.”

Gemeente verplicht tot herziening

De gemeente is nu door de uitspraak verplicht om het bouwplan te herzien en duidelijk aan te tonen hoe zij de parkeerproblemen denkt op te lossen. Bewoners hebben ernstige twijfels of dit mogelijk is, gezien de beperkte ruimte in de wijk en het gebrek aan beschikbare plekken rondom het geplande complex. “Er is ons beloofd dat er rondom het nieuwe gebouw extra groen zou komen, maar waar moeten de extra parkeerplaatsen dan worden gerealiseerd?” aldus Jaouad.

Politieke reacties: kritiek op aanpak van de gemeente

De politieke partij Wij. Rijswijk reageerde verontwaardigd op de situatie. Fractievoorzitter Danny van Dam stelde dat deze gang van zaken tekenend is voor de gebrekkige aandacht van het college voor leefbaarheid en bereikbaarheid in dichtbevolkte wijken. “We hebben eerder al aangegeven dat de bouw van zoveel woningen op zo’n kleine oppervlakte niet ten goede komt aan de leefbaarheid van de wijk. Het feit dat de Raad van State in haar voorlopige oordeel aangeeft dat de parkeernormen niet zijn nageleefd, laat zien dat onze zorgen terecht waren.”

Van Dam kondigde aan dat zijn partij naar aanleiding van deze uitspraak nieuwe vragen aan het college zal stellen. “We willen weten hoe de gemeente omgaat met parkeernormen bij toekomstige projecten. Is dit een uniek geval, of zien we straks overal in Rijswijk vergelijkbare problemen ontstaan?”

Toekomstige stappen

De bewonerscommissie Godfried Bomansstraat wacht nu op verdere actie van de gemeente, die verplicht is om met een herzien plan te komen dat voldoet aan de parkeernormen en de bezwaren van de bewoners in acht neemt. Ondertussen blijven de bewoners en politieke partijen kritisch op de aanpak van de gemeente en hopen ze dat de huidige situatie aanleiding geeft tot bredere heroverweging van bouwprojecten in de stad.