Hans van Oosten, wonende in de Hofwijckstraat in Voorburg, heeft ingesproken tijdens de commissievergadering van Leidschendam- Voorburg over alle ontwikkelingen op De Binchorst, die zijn gemeente, Rijswijk, Den Haag en Zoetermeer aangaan.
Zijn tekst luidt als volgt.
Geachte leden van de raad, geachte wethouder.
Mijn naam is Hans van Oosten en ik woon in de Hofwijckstraat. Ik ben één van de 170 burgers die aanwezig waren bij de start van het participatietraject van Urban Sync. Toen en ook nu bekijk ik de plannen vanaf enige afstand, mijn zorgen zijn niet verdwenen, maar ook niet mijn ideeën voor oplossingen. Ik licht dat hierbij toe.
Het voorgestelde tracé 1T over de Maanweg naar Station Voorburg leidt tot veel bewaren en extra kosten
• De hap uit de beschermde ecologische zone om de halte op de Maanweg in te passen kost veel groene ruimte
• Bewoners in Voorburg West zien parkeerproblemen ontstaan bij de halte en de loopbrug er naar toe over de Broeksloot
• Inpassing bij de kruising Regulusweg – Maanweg en aanlanding bij het station vereist ruimte die ten koste gaat van groen, één rijstrook en de Huygenstraverse
• Aanlanding bij het station loopt vlak langs de scouting en Opa’s veldje en leidt zo ook tot onveilige passages en extra lawaai.
• Eventuele plannen voor het verlengen van dit tracé naar Zoetermeer (Koningscorridor) leidt onherroepelijk tot het besluit om alles onder de grond te brengen en het stuk boven de grond af te breken.
Het tracé 2T over de Zonweg daarentegen met een kopstation achter het grote witte kantoorgebouw de Haagsche Arc leidt tot nieuwe mogelijkheden en vrijwaart de krappe ruimte van onveilige passages bij scouting en opa’s veldje
• Dit tracé ligt centraler in het woonwerk gebied van de Binckhorst
• Dit tracé trekt toekomstige werkers aan uit de Spoorboogzone (Mercuriuskwartier) waardoor de vervoerswaarde stijgt
• Een dure ondertunneling onder de Maanweg blijft achterwege
• Het risico op een ruimtelijk conflict door latere inpassing van de Koningscorridor in de toekomstige Huygenstunnel is veel kleiner
• De wandeling over een loopbrug en de Huygenstraverse naar station Voorburg is binnen de normen van OV (350 meter)
Maar dit tracé is niet uitgebreid uitgewerkt en gewogen in de keuze. Waarom eigenlijk niet? Waarom wordt een inpassing van het tramtracé op de Binckhorstlaan Voorburg voorgesteld en is een vergelijkbare inpassing voor de Zonweg achterwege gebleven? Er lijkt gemeten te zijn met 2 maten.
Kortom: bezint u op de keuze voordat voldongen feiten ontstaan waarvan we later spijt zullen krijgen. Laat eerst onderzoeken hoe het zit met toekomstige verkeersstromen, vervoerswaarde en veiligheid maar ook met de (aantasting van) woonkwaliteit in Voorburg West. Gebruik recente cijfers en transparante modellen zodat de onderbouwing van het onderzoek is te zien en door burgers te begrijpen.
Tenslotte:
In 1869 is door onteigening meer dan 2/3 van het oorspronkelijke perceel van Hofwijck verloren gegaan aan het spoor. Nu is nog een klein deel behouden en wordt gekoesterd voor de toekomst.
Mijn oproep aan u is: de opgave voor nu is het behoud van Voorburg West. Laat deze prachtige wijk heel en maak hem klaar voor de toekomst. Zorg voor een nader onderzoek en overweeg optie 2T met kopstation voor de kruising met de Maanweg.
Dank voor uw aandacht. Wilt u meer weten, dan ben ik altijd bereid tot een nadere toelichting.