56 nieuwe trams in gebruik voor de lijnen 1, 6, 12 en 16

1 August 2024, 12:17 uur
Lokaal
mainImage
Gemeente Den Haag

Om de regio bereikbaar en leefbaar te houden, werkt de MRDH samen met gemeenten en openbaarvervoerbedrijven aan openbaar vervoer dat meegroeit met het toenemende aantal inwoners.

In de Haagse regio wordt daarvoor de meer dan 30 jaar oude rood-beige tramvloot vervangen door ruime, voor iedereen toegankelijke nieuwe trams. De eerste nieuwe tram werd in 2015 in gebruik genomen op het traject Den Haag – Leidschendam. De noodzakelijke vervanging van de oude trams van de HTM is aangegrepen om het hele tramnet te versterken. Na de succesvolle instroom van 70 nieuwe, ruimere trams op de lijnen 2, 9, 11, 15 en 17, neemt HTM medio 2026 nog eens 56 nieuwe trams in gebruik voor de lijnen 1, 6, 12 en 16.

De ruimere trams vragen om aanpassingen zoals het verruimen van bochten en het weghalen van masten. Het realiseren van toegankelijke haltes is een uitdaging vanwege de beperkte ruimte in de stad. Deze werkzaamheden worden aangegrepen om ook de directe omgeving op te knappen. In Den Haag is dit al te zien in de Vondelstraat, de Statenlaan, op en rond station Moerwijk en in de Zoutmanstraat. Veel werkzaamheden zijn inmiddels afgerond; op een aantal trajecten is de komende jaren nog werk te verrichten voordat de 56 nieuwe trams kunnen gaan rijden.

Voor de stalling van de nieuwe trams herbouwt HTM de remise in Scheveningen zodat deze aan de eisen van deze tijd voldoet. Verder komt er een nieuwe remise in Ypenburg bij het Guldenpad.

De MRDH, gemeente Den Haag en HTM werken samen aan het OV van de toekomst (OV Next): toegankelijk voor iedereen, met korte reistijden en vervoer van deur tot deur. De komst van de nieuwe trams draagt hieraan bij. Voor het vernieuwen van het tramnet en om de kwaliteit van de openbare ruimte een impuls te geven, investeren de partijen circa 500 miljoen euro.