PostNL behoorde maandag tot de dalers op de Amsterdamse beurs. De post- en pakketbezorger kondigde het vertrek aan van topvrouw Herna Verhagen. Ook waarschuwde PostNL voor verdergaande maatregelen doordat het kabinet het bedrijf in 2025 geen extra dag wil geven voor de bezorging van brieven en kaarten. Zo overweegt PostNL onder meer verdere prijsverhogingen voor het versturen van post. Dit meldt topvrouw Herna Verhagen maandag in een toelichting op de kwartaalresultaten van de post- en pakketbezorger.
Het bedrijf overweegt de prijzen voor het versturen van zakelijke post en consumentenpost te verhogen. Ook verhoogt PostNL de postzegelprijs mogelijk verder. Twee weken geleden kondigde het bedrijf al aan dat een postzegel voor brieven binnen Nederland vanaf 1 januari 1,21 euro gaat kosten. Dat is nu nog 1,14 euro. De maatregelen zijn volgens Verhagen onvermijdelijk om een toekomstbestendige en financieel gezonde postbezorgingsdienst te bieden.
PostNL bezorgt steeds minder brieven en andere poststukken. Dat leidde in de eerste drie kwartalen van dit jaar tot een verlies van 19 miljoen euro voor de postdivisie. Dit onderstreept volgens Verhagen de noodzaak om de postbezorging te hervormen. Ook vraagt PostNL de overheid opnieuw om een financiële bijdrage. Het bedrijf wil al langer dat de postwet wordt aangepast, zodat brieven minder vaak bezorgd hoeven te worden.
Overdag
Financieel directeur Pim Berendsen stelt dat PostNL afgelopen kwartaal als postbedrijf verder onder druk kwam te staan. Het verlies van 19 miljoen euro noemt hij "een grote verslechtering, ondanks kostenbesparingen en prijsverhogingen". "Het is voor ons onhoudbaar om binnen één dag post te bezorgen", zegt hij tegen het ANP. Daarbij wijst hij op onderzoek waaruit naar voren kwam dat veel mensen snelheid minder belangrijk vinden dan de voorspelbaarheid van de bezorging.
Het is niet duidelijk hoe hoog de prijsstijgingen zullen zijn. Berendsen stelt dat het nog te vroeg is om daar iets over te kunnen zeggen. Verder overweegt PostNL sommige oranje brievenbussen overdag al leeg te maken in plaats van in de avond. Dat is volgens het bedrijf efficiënter. In september meldde het bedrijf al post van zakelijke klanten vanaf volgend jaar binnen twee dagen te bezorgen en niet meer binnen 24 uur.
De pakketbezorging was in de eerste maanden van dit jaar winstgevend, met 19 miljoen euro. PostNL boekte in de afgelopen drie kwartalen meer omzet tot ruim 2,3 miljard euro. Onder de streep stond een verlies van 9 miljoen euro.
Door: ANP