Rotterdamsebaan verbetert bereikbaarheid én leefbaarheid

5 February 2021, 14:16 uur
Columns
mainImage

Ik vroeg eens aan een verkeerskundige hoe het toch komt dat Den Haag zoveel slechter bereikbaar is dan andere grote steden. De verklaring was simpel: de kust. Daardoor hebben we geen echte ringweg (die heeft bij ons de vorm van een hoefijzer) en zijn er in westelijk Den Haag geen treinstations.

Dat stelt ons voor een vraagstuk, want je moet wel de stad in en uit kunnen. De oplossing is ervoor te zorgen dat je op veel verschillende plekken de stad in en uit kan en de stad van oost naar west kunt doorkruisen.

Maar dat zorgt alweer voor de volgende uitdaging: hoe houden we de stad mooi en groen? Want infrastructuur is (meestal) niet mooi en neemt veel ruimte in beslag. Het antwoord: ga onder de grond. Als je wegen en tramrails onder de grond legt blijft er bóven de grond ruimte voor groen, spelen, wandelen en fietsen. Ondergrondse infrastructuur is duur maar wat de Haagse VVD de moeite en het geld waard.

De opening van de Rotterdamsebaan deze maand is wat dat betreft een groot succes. Vanaf knooppunt Ypenburg kun je rechtstreeks naar het centrum. En vrijwel de gehele weg bestaat uit een tunnel, de Victory Boogie Woogietunnel. Bovengronds, waar de Binckhorst ligt, kan zo een groene wijk ontstaan. De afgelopen jaren is door achtereenvolgende wethouders (overigens allemaal van VVD-huize) steeds budget (zo’n € 645 miljoen!) en politieke steun georganiseerd voor dit project.

Na de Sijtwendetunnel (2003), de tramtunnel (2004) en de Hubertustunnel (2008) is de Rotterdamsebaan het volgende voorbeeld van infrastructuur die niet alleen de bereikbaarheid verbetert maar ook de leefbaarheid.

We zijn er nog niet in Den Haag. Het Telderstracé – waaronder het ongelijkvloers maken van de kruising Teldersweg/Scheveningseweg – staat op de planning en wordt wat de Haagse VVD betreft snel uitgevoerd. Aan de zuidzijde van onze stad kan de bereikbaarheid nog beter. Zowel met de auto als het openbaar vervoer. Het aanpakken van de Prinses Beatrixlaan, de Lozerlaan en betere OV-verbindingen zijn nodig. Laten we dat net zo doen als de Rotterdamsebaan: trams en auto’s onder de grond en daarboven ruimte voor wandelaars, fietsers en groen.