Naast internetverbindingen bieden heel veel providers van het world wide web een totaalpakket aan van internet, digitale televisie en telefonie. Ook wel triple play of multiplay genoemd. Uit onderzoek blijkt dat ruim zeven miljoen Nederlandse gezinnen beroep doen op multiplay, het drie-in-één pakket. De hoofdreden is dat het alles-in-één pakket stukken goedkoper is dan verschillende losse abonnementen die providers in de aanbieding hebben. Het grote voordeel is dat je slechts één aanspreekpunt voor alle aangeboden diensten moet aanspreken. De korting in een bundel geeft de doorslag bij het internet pakket.
Meer dan 7 miljoen gezinnen in Nederland hebben een multiplay pakket
Uit een onlangs uitgevoerd onderzoek blijkt dat in Nederland meer dan 7 miljoen huisgezinnen geabonneerd zijn op multiplay pakketten. Tijdens de eerste drie maanden van 2019 werd het aantal aangeslotenen met een drie-in-één pakket met 7,03 miljoen bereikt. Tijdens de jaarwisseling boerde het aantal lichtjes achteruit met 6,995 miljoen ten opzichte van het voorjaar. Tot deze vaststelling komt het tussentijds driemaandelijks rapport van Dutch Consumer Multiplay Market van Telecompaper.
Multiplay breedband meest voorkomend
Wat verstaat men onder de noemer tripleplay?
Het verhaal dat je alleen internet bij een provider afnam, is al een tijdje voltooid verleden tijd. Zelden wordt nog een abonnement genomen met alleen internet bij een provider. Met multiplay wordt een koppeling gemaakt tussen breedband, (vaste en mobiele) telefoon en TV. Op een totaal van 7,8 miljoen huishoudens kiest 88 procent voor deze gecombineerde diensten van een telecomprovider. Triple play met tv, telefonie en internet (2,9 miljoen) verliest zienderogen abonnees ten opzichte van de quadplay waarbij mobiele telefoon aan het rijtje opties wordt toegevoegd. Momenteel lijken 1,8 miljoen huishoudens voor die bundel de voorkeur te geven en dit aantal groeit gestaag. Het was het afgelopen kwartaal overigens de grootste stijger.
1,2 miljard euro omzet op jaarbasis
Als we internet vergelijken blijkt de omzet op jaarbasis op 1,23 miljard te worden geschat, goed voor een stijgende omzet van 4,4 procent. Voorlopig wordt de grootste omzet bereikt met de triple play bundel met 463 miljoen debiet. Maar met de recente inhaalrace van quad play in het achterhoofd (442 miljoen) tijdens de laatste drie maanden van 2019, zou het tij in 2020 wel eens snel kunnen keren. KPN en VodafoneZiggo zijn de grootste hofleveranciers voor een multiplay pakket en bevoorraden 85 procent van de huisgezinnen in Nederland, op ruime afstand gevolgd door T-mobile dat pas fuseerde met Tele2.