Dinsdag is het 'Nationale Dag van de Muziek' . Hierover onze streekgenoot en bekende Nederlander Tonny Eijk aan het woord. René Marquard sprak hem over corona en uiteraard ook over de muziek die troost biedt.
Jij bent ambassadeur van Stichting Nationale Dag van de Muziek, waarom eigenlijk?
Tonny Eijk: ”Inderdaad ben ik destijds ambassadeur geworden van Stichting 'Nationale Dag van de Muziek', daar ik het een sympathiek en nuttig initiatief vind. Ik zit in het zogenaamde comité van aanbeveling met Prof.Dr.Erik Scherder als voorzitter, maar ik heb nooit een behoorlijk bericht ontvangen. Zo is mij bijvoorbeeld de datum van dit jaar niet bekend.”
Muziek is jouw leven?
“Ja natuurlijk. Ik heb nooit wat anders gedaan. Op 7-jarige leeftijd trad ik al op met mijn tweelingzusje (met wie ik een accordeon-duo vormde) in Rijswijk. Jazeker, in de theaterzaal van het onvergetelijke Kuys Witsenburg. Later werd het Hotel Leeuwendaal en soms op een zondag thuis bij de slagersfamilie De Kroes in de Herenstraat. Dan kregen wij een ‘echte!” rollade en voelden wij ons schatrijk. Vergeet niet dat het eind jaren’40 was en de oorlog net voorbij….”
Muziek voor de mensen in deze tijd is zo belangrijk.
“Niet alleen in deze tijd, maar al eeuwen lang. Het enige positieve van de rampzalige corona-ellende is dat mensen weer een beetje zijn wakker geschud en zelfs met een muziekinstrument bezig zijn. Ik zag laatst mijm dochter achter de piano zitten stoeien met een muziekboek voor haar neus. Er is echter meer dan muziek, denk aan literatuur, kunst en aandacht voor je naasten. Een mooie periode om ook eens goede vrienden te bellen of het prachtige boek te lezen, zoals "De Vrede van Rijswijk 1697 in Paleis Huis ter Nieuburch” . Het is te scoren op internet.”
Welke muziek raakt jou het meest?
“Geen praatjesmakersmuziek van bijvoorbeeld André Hazes jr of Waylon, die de brutaliteit heeft om journalisten een persboycot op te leggen aan journalisten die zijn muziek niet kunnen waarderen. Ik ben bevoorrecht dat ik in alle genres mijn lievelingsmuziek heb: ‘ Daphnis et Chloé’ van Ravel, Stravinsky, Bartòk, musicals van Jerry Herman, cabaret Wim Sonneveld, Conny Stuart, Franse chansons, vioolconcerten, de Italiaanse zanger Fred Bongusto en ga maar door. Sentimenteel word ik vooral als ik kinderen zie en hoor musiceren zoals The Fancy Fiddlers, een fantastisch strijkersensemble van kinderen onder leiding van de beroemde vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek. Leerlingen van 4 tot 18 jaar van het Conservatorium Amsterdam. Het niveau is waanzinnig hoog, wat een stel talenten! Uit dit groepje komen wereldsolisten als violiste Janine Jansen, Noa Wildschut en Charlotte Spruit (die momenteel in Londen studeert en dit jaar finaliste was Oskar Backconcours).Wat heerlijk om ons blij te laten maken door muzikale kinderen ….pas op voor traantjes!!!!”
We kunnen wellicht nu juist met al die technische middelen muziek maken en laten beluisteren op een creatieve manier
“Samenspelen met vrienden kan geen computer tegenop (bovendien kan je tijdens repetities niet lachen met een computer!), maar voorlopig hebben we die keuze niet. Best leuk hoor om met een computer muziek te maken, maar wie o wie gaat ons deze dagen helpen en instrueren? Ik ben nog steeds een grote amateur met het maken van muziek op de computer.”
Het moet nu juist ook aan Bevrijding 75 jaar doen denken. Bizar dat het juist dit jaar wordt overschaduwd door het coronavirus. Welke muziek kun jij waarderen uit de oorlogsjaren?
“De gecomponeerde muziek uit de Tweede Wereldoorlog is zeer beladen. Schrijver Jan Brokken heeft ooit geschreven over 35 componisten die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden vervolgd en waarvan het werk werd verboden. De meest eerlijke om muziek voor Bevrijding 75 te draaien is het repertoire van de momenteel 103-jarige Dame Vera Lynn ‘The Sweetheart of The Forces…en van Nederland’.. Wat te denken van haar uitvoering 'We’ll meet Again’?”