Strukton realiseert meer spoorcapaciteit tussen Rijswijk en Delft Zuid

4 December 2018, 14:25 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

ProRail heeft binnen het Programma Hoogfrequent Spoor het projectRijswijk – Rotterdam DS1 Spoor en Civiel gegund aan Strukton. Het bedrijf heeft vooral ingezet op het beperken van de hinder voor de omgeving. Door een slimme fasering en uitvoeringsmethode wordt de overlast voor de reizigers op station Delft Zuid van twee jaar teruggebracht naar een half jaar. De werkzaamheden buiten gaan in november 2019 van start. Het project zal worden afgerond in de zomervakantie van 2024.

Tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal gaan per richting acht Intercity’s en zes Sprinters per uur rijden. Ook komt er meer spoorcapaciteit voor goederenvervoer op dit traject. Om dit te kunnen realiseren, wordt het spoor tussen Rijswijk en Delft Zuid verdubbeld van twee naar vier sporen. Verder worden tussen Delft Zuid en Rotterdam de seinen verbeterd.

Aanpassingen in en rond Rijswijk
In Rijswijk wordt een onderdoorgang aangelegd ter vervanging van overweg ’t Haantje. De nieuwe onderdoorgang komt 250 meter ten noorden van de huidige overweg en wordt ingepast in de lokale ontwikkeling van de gemeente Rijswijk. Op de locatie van de huidige overweg komt een spoortoegang voor hulpdiensten en spooraannemers.

De spoorbrug over de Kerstanjewetering op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een spoorbrug die geschikt is voor vier sporen. De nieuwe brug krijgt een doorvaarhoogte van 1.80 m zodat pleziervaartuigen er gemakkelijk onderdoor kunnen.