Het Rijswijks College informeert de gemeenteraad twee maal per jaar over de voortgang van de werkzaamheden voor de Rotterdamseweg. In een schrijven meldt het College dat de eerste tunnelbuis inmiddels is geboord.
“In juli kwam de tunnelboormachine aan op de Binckhorst. Inmiddels is de boormachine vanuit de Vlietzone weer gestart met het boren van de tweede tunnelbuis. De Laan van Hoornwijck is verlegd en er zijn tunnelbakken aangebracht zodat de Rotterdamsebaan onder de Laan van Hoornwijck door gaat. Ook bij Knooppunt Ypenburg zijn brugdekken in de A4 ingereden – een uitdagende klus waarvoor het nodig was de A4 zes keer af te sluiten. Dit heeft plaatst gevonden in juli en augustus. In de Vlietzone komt rondom de Rotterdamsebaan het Molenvlietpark te liggen. Hiermee worden de weg en de tunnelmond ‘ingepakt’ in het landschap zodat ze zo min mogelijk zichtbaar zijn vanuit de omgeving. De realisatie van het eerste gedeelte van het Molenvlietpark vordert gestaag. In de afgelopen periode zijn de eerste 18 bomen geplant, in 2019 en 2020 komen er nog honderden bomen bij in het gebied.”
Aangepast
“Aan de Binckhorstzijde is de verkeersstructuur aangepast. De kruising Binckhorstlaan/Mercuriusweg werd aangepast, zodat er vanaf de Binckhorstlaan voor autoverkeer geen directe verbinding meer is naar de Mercuriusweg en andersom. Na het verleggen van kabels en leidingen begin 2019 wordt de kruising Binckhorstlaan/Mercuriusweg definitief ingericht. In de uiteindelijke situatie kan het verkeer hier goed naar en vanuit de Rotterdamsebaan doorstromen. Een uitgebreide toelichting treft u aan in de bijlage.
Rust
De rust rond de Laan van Hoornwijck keert terug! Vrijdagochtend is de laatste paal geslagen van de 1250 heipalen die nodig zijn voor de bouwkuipen bij de Laan van Hoornwijck en knooppunt Ypenburg. Daarnaast is sinds vanmorgen ook de kruising met de Laan van Zuid Hoorn weer open voor verkeer. De reconstructie van de Laan van Hoornwijck is nu zo goed als klaar.
Halverwege
De boorploegen zijn halverwege! Afgelopen week hebben zij de 2 tunnelringen gebouwd die precies in het midden van de tunnelbuis liggen. Ze passeerden daarmee de 818 meter van de 1636 meter lange boortunnel. Net voor het midden van de tunnel kwamen zij ook voorbij het diepste punt. Gemeten vanaf de onderkant van de boormachine bevindt dit punt zich 33 meter onder de grond. Dit is 31 meter onder NAP.
Binckhorst
De boor is nu onder tuincomplex Arentsburgh, op zo’n 125 meter afstand van de Prinses Mariannelaan in Voorburg. Vanaf nu gaat ze langzaam weer omhoog, zodat zij begin 2019 precies in de 16 meter diepe ontvangstschacht in de Binckhorst aankomt.
Foto's: Facebook Rotterdamsebaan
Nieuwste ontwikkelingen Rotterdamsebaan
3 November 2018, 09:46 uur
Algemeen