Jorg de Haan: “Aan de grote musicals hebben we het meeste werk”

3 October 2018, 09:35 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Wanneer je regelmatig in de Rijswijkse Schouwburg komt dan begin je een aantal mensen te leren kennen, zoals de dames en heren van de kassa, de voorstellingsbegeleider, de horeca medewerkers enz. En de techniek dan? Zonder hen kwam er van een optreden maar weinig terecht. Geen licht, geen geluid, opbouw van decors en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Een groep die dus altijd achter de schermen werkt, maar wat doen zij nu precies en wat zijn hun taken? René Marquard had een interview met het team van de techniek waarbij het woord werd gevoerd door Jorg de Haan.

Wat zijn in het kort gezegd de taken van de afdeling techniek binnen de schouwburg?
Jorg de Haan: “De afdeling zorgt deels voor het onderhoud van de schouwburg. Ook ondersteunen wij bezoekende gezelschappen die bij ons in het theater komen. Bij alle verhuur en eigen producties verzorgen wij alle technische aspecten.”  

Voordat er een voorstelling begint komt er al heel wat kijken voor de heren van de techniek … maar wat precies eigenlijk?
“Wij beginnen in de ochtend met het voorbereiden voor de voorstelling die die dag langs komt. Dit doen wij naar een zo gehete technische lijst. Hierop kunnen wij zien wat ze allemaal nodig hebben van het theater zoals licht, geluid en afstopping (doeken om te zorgen dat je als publiek niet alles ziet). Wij zorgen ervoor dat daarvan alles klaar staat. Als het gezelschap er is, gaan we na een kopje koffie beginnen met het opbouwen van de voorstelling. Tijdens het opbouwen hangen we alle lampen in. Zorgen dat alle microfoons aangesloten worden en het decor op zijn plek staat. Meestal is het dan rond 17.00 uur en gaan we met dinerpauze. De ene keer thuis de andere keer in de schouwburg. Als we dan weer terug zijn, zorgen we dat het pand samen met horeca en voorstellingsbegeleider klaar is voor de bezoekers. Ongeveer 20 minuten voor het beginnen van de voorstelling doen wij de deuren van de zaal open, zodat iedereen zijn plek kan gaan zoeken. 5 Minuten voor de voorstelling drukken wij op de gong zodat iedereen weet dat we bijna gaan beginnen. Als iedereen zijn plek heeft gevonden en er klaar voor is geven, wij een aanvang en starten we de voorstelling. Soms is er een pauze tijdens de voorstelling en dan zorgen wij voor een drankje voor de artiesten en dat de voorstelling weer op tijd begint. Na de voorstelling gaan we afbouwen. Dan pakken we de auto/bus/vrachtwagen/trailer weer in. Dit hangt af van de grootte van de voorstelling. Sommige voorstellingen staan meerdere dagen, dan bouwen we pas af op de laatste voorstellingsdag. Dit betekent eigenlijk dat we altijd vroeg beginnen en laat klaar zijn.”  

Krijgen jullie van tevoren van de impressariaten door wat er van jullie wordt verwacht?
“Meestal krijgen wij van te voren van alle voorstellingen een zogeheten technische lijst, daar staat alle info in. Zelf vinden wij het prettig om even contact te hebben met de techniek van het gezelschap om alles door te spreken of alles nog klopt. Een technische lijst kan gedurende het seizoen nog wel eens wijzigen.

Aan wat voor soort  voorstellingen hebben jullie het meeste werk?
“Grote musicals hebben wij meestal het meeste werk aan. Een voorbeeld daarvan is Annie M.G. Schmidt de musical. Deze voorstelling heeft ook 2 trailers met spullen. Allemaal eigen licht, geluid en decor mee. Ook was de voorstelling van Hans Klok een voorstelling waar we veel werk aanhadden dit omdat hij 3 maanden daarvoor vast in Theater Carré had gestaan en bij ons de voorstelling werd voorbereid om weer te touren.”

 

Wat was voor jullie de grootste productie om mee bezig te zijn?
“Het Buziau was voor ons de grootste productie om mee bezig te zijn omdat we zelf het licht en decor ontwerp mochten
maken. Wat het ook tegelijkertijd een leuke uitdaging maakte.

Lijkt mij dat het iedere keer weer spannend is dat alles goed verloopt tijdens een voorstelling  qua geluid, licht enz?
“Het is zo dagelijks werk dat het niet echt meer spannend is. Maar soms gaat het mis en proberen we het altijd op te lossen zonder dat het publiek het merkt.

In het verleden nooit een stroomstoring meegemaakt? 
“Ik zelf heb binnen de 7 jaar dat ik al rond loop bij de techniek nog geen grote stroomstoring mee gemaakt die we niet op tijd voor de voorstelling konden oplossen of zonder dat het publiek dit door heeft.”  

De techniek tegenwoordig verandert heel snel , merken jullie dat ook en moeten jullie ook regelmatig bijgeschoold worden?
“Voor ons valt het erg mee met bijscholing. Wel zien wij alle nieuwe technieken voorbij komen ooit zullen wij zelf daar ook mee te maken gaan krijgen. De grote verandering is daarin LED. Ons zaallicht heeft ook led verlichting.”  

Welke artiest, acteur of voorstelling wil jijzelf beslist niet missen?
Voor mij zelf is dat een best lange lijst maar het zijn vooral de mensen die elk seizoen wel terug komen, want je bouwt toch samen een band op. Zeker omdat wij altijd een vast team hebben wordt je ook sneller herkend door bezoekende gezelschappen/artiesten.

 Geven jullie ook rondleidingen?
"Zeker! Dit is te regelen via Ronald de Blécourt,   [email protected]