Interim-directeur Arnoud van Aalst ziet grote kansen voor Museum Rijswijk

13 February 2018, 00:00 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Interim-directeur Arnoud van Aalst ziet grote kansen voor Museum Rijswijk

Twee maanden geleden werd Arnoud van Aalst door Museum Rijswijk aangesteld als interim-directeur. Steeds vaker kwamen er geluiden dat het museum de financiën en organisatie niet op orde had. Een aanstelling voor voorlopig een half jaar moest daar verandering in brengen.

“Wat ik hier zag bij binnenkomst was een groep werknemers en vrijwilligers die heel erg gemotiveerd was” Van Aalst verbaast zich nog steeds over de inzet van de mensen van de afgelopen jaren. “Zonder noemenswaardige leiding heeft men de moed niet laten zakken en hebben sommigen ook hun verantwoordelijkheid genomen.” Van Aalst kende een goede start bij het Museum Rijswijk met gemotiveerde mensen. Maar de interim-directeur werd niet voor niets aangetrokken. De belangrijkste opdrachten vanuit het bestuur en de gemeente waren het op orde krijgen van de financiën, de doorlichten van de organisatie en waar noodzakelijk aanpassen, en het museum een ‘eigen smoel’ geven.

Focus
”Veel ingrediënten zijn al aanwezig in het museum,” vervolgt Van Aalst. “De mooie tuin, een café, een winkel met bijzondere artikelen en een gedeeltelijke focus op papier en textiel. Maar het werd allemaal niet genoeg uitgebuit. Dat wil ik nu wel gaan doen. We hebben de mooie Biënnales op het gebied van papier en textiel die heel goed worden bezocht. Ook door buitenlandse liefhebbers. Maar die focus is er maar drie maanden. We moeten ervoor gaan zorgen dat die focus op papier en textiel er het hele jaar door is. En natuurlijk willen we ook het Rijswijkse erfgoed in beeld brengen. Het is een kwestie van succesfactoren activeren.”

Zichtbaar
Wat voor moois je ook in huis hebt als museum, het wordt pas interessant als je dat zichtbaar weet te maken of weet te communiceren. “We hebben een VVV-functie, een café en een museumwinkel met mooi materiaal. Ook het Historisch Informatiecentrum vervult een grote behoefte. Maar je moet het allemaal wel zichtbaar maken. Vanaf de buitenkant moeten mensen zien wat er allemaal te ‘beleven’ valt in ons museum. Dat vraagt een extra inspanning onder meer op marketing gebied. Maar je kunt ook intern verhuizen bepaalde zaken zichtbaar maken.”

'Het is een kwestie van succesfactoren activeren'




Van Aalst is druk bezig om zijn opdrachten uit te voeren. “Eigenlijk zijn de financiën minder desastreus dan gedacht. We gaan er onder meer voor zorgen dat we beter en effectiever rapporteren aan bestuur en gemeente. Ook wil ik de gemeenteraadsleden middels bijeenkomsten op de hoogte houden van wat er nu allemaal gaat gebeuren. Met een goede crew kunnen wij behoorlijke stappen maken. Je merkt aan alles dat de mensen in het museum leiding hebben gemist. Iedereen heeft de afgelopen tijd goed meegedacht over alles, maar men ervaart het wel als prettig dat er nu daadwerkelijk besluiten worden genomen.”

Samenwerking
“We zijn ook druk bezig om samenwerkingen tot stand te brengen”, vertelt Hagenaar Van Aalst die ook directeur was van het museum in Vlaardingen “We zitten rond de tafel met de schouwburg, Trias en de bibliotheek. Maar Hofwijck in Voorburg zou bijvoorbeeld ook een interessante partner kunnen zijn. We kijken waar we gezamenlijk activiteiten kunnen ontplooien. En met galerij Arti-Shock en het Amateurspalet hebben we al een mooie samenwerking. Bovendien willen we ook heel graag samenwerken met de ondernemers in de Herenstraat en de Rijwijkse scholen. Het is een uitdaging om ook scholieren van MBO’s binnen te krijgen. Publiek dat je niet snel ziet in musea.”