Het is toch ideaal, je voert wat persoonlijke gegevens in en krijgt binnen een paar tellen precies te zien welke producten voor welke prijs afgesloten kunnen worden. Leve het digitale portaal zou je zeggen. Maar is dit ook zo’n zegen voor de consument? Is de adviseur dan overbodig? De Rijswijkse zakenvrouw Mandy de Wit geeft hierover desgevraagd antwoord op.

,,Laten we voorop stellen dat ik de digitale wereld omarm,” aldus Mandy. ,, De tijd dat ik de berekeningen maakte uit de verschillende tarievenboekjes ligt ver achter ons. Heerlijk alle producten van de diverse verzekeraars keurig netjes naast elkaar. Maar dan….. Op prijs vergelijken kan iedereen, echter de term alle waar naar zijn geld is hierop van toepassing. Dit zit dus in de kleine lettertjes! Alle verzekeraars hebben het inmiddels over hetzelfde; het klantbelang moet voorop staan! Lichtelijk vraag ik me dan af; wat heeft de eerdere jaren dan voorop gestaan?,

,, Maar goed in principe zijn zij de leveranciers van een product “een verzekering” In de keten zijn wij, de adviseurs, het distributiekanaal van deze producten. Ook wij willen onze klanten kunnen laten kiezen maar daarbij hebben wij een vak, een ambacht, wij kennen de kleine lettertjes, wij kennen de klant of zorgen er in ieder geval voor dat wij ze leren kennen.”

,,Ik schets graag een praktijkvoorbeeld; Oma koopt een scooter, vergelijkt en vindt een prima All Riskdekking die zij direct afsluit. Goed geregeld! Enige tijd later komt haar kleindochter (17 jaar) met vriendin langs en vraagt of zij samen even op de brommer van oma naar het winkelcentrum mogen. U ziet hem al aan komen. Aanrijding, beide dametjes letsel, Oma in paniek en meldt haar schade. Laat daar in de kleine lettertjes nu staan, daarnaast vergoeden wij ook geen schade: veroorzaakt door een bestuurder van een bromfiets en snorfiets die jonger is dan 25 jaar, als de hoofdbestuurder ouder is dan 25 jaar. Tenzij op het polis blad staat dat een bestuurder jonger dan 25 jaar ook is meeverzekerd.

En heeft Oma dan iets verkeerd gedaan? Nee ze is alleen “vergeten” de polisvoorwaarden uit te pluizen. Want vergelijkingssites zijn geen adviseurs. Deze werken op basis van execution only. Je bent dan zelf verantwoordelijk voor je productkeuze en koopt een product zonder advies. Klantbelang voorop of slechts een makkelijk distributiekanaal. U mag het zeggen. Een adviseur gaat voor een langdurige relatie met zijn of haar klant, advies is daarbij onontbeerlijk.  Laat dat dan nu precies zijn wat wij uitdragen, vergelijkingssite met advies en het klantbelang…..Dat staat bij ons adviseurs al jaren voorop!

Reageer op dit artikel

Elke avond het laatste nieuws uit Rijswijk? Gratis abonneren!