Het treintraject Rijswijk-Delft wordt de komende jaren uitgebreid van twee naar vier sporen. Daardoor kan het aantal treinen dat er per uur gaat rijden flink vergroot worden. “Op termijn zullen hier acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting gaan rijden”, aldus Prorail. Dat moet treinreizigers tussen Rijswijk en Rotterdam als muziek in de oren klinken.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven, afkomstig uit Rijswijk, tekende deze week het uitvoeringsbesluit voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam. Dit traject is een van die drukke trajecten in de randstad. Het aantal reizigers én goederen over het spoor neemt toe. Om deze groeiende stroom mogelijk te maken, moeten er meer treinen kunnen rijden. ProRail verdubbelt daarom het aantal sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid van twee naar vier.

In Rijswijk wordt bovendien een onderdoorgang gemaakt ter vervanging van overweg ’t Haantje. Op de grens van Rijswijk en Delft wordt de spoorbrug over de Kerstanjewetering vervangen door een spoorbrug die geschikt is voor vier sporen. Uitvoering van het project zal plaatsvinden van medio 2019 tot eind 2024.

Reageer op dit artikel