Plakje worst?

27 January 2019, 15:29 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Plakje worst?

Onder leiding van VVD mastodont Ed Nijpels zijn er de afgelopen maanden aan zogenaamde klimaattafels een tsunami van maatregelen bedacht om de klimaatdoelen van het Verdrag van Parijs te kunnen halen. Hordes lobbyisten, zelfbenoemde deskundigen en ‘belanghebbenden’ hebben hun plasje over al deze plannen gedaan, ieder vanuit zijn eigen belang. Maar is er eigenlijk ook wel gekeken naar uw belang? Naast uw CV-ketel, uw benzineauto en uw open haard, wordt nu ook uw stukje vlees aan de schandpaal genageld!

Een van de voorstellen ging over het verminderen van vleesconsumptie, of zoals de Telegraaf kopte: “Straks nog maar twee gehaktballen per week!”

Als een soort bittere jus over deze twee gehaktballen kwam daar plots ene Christina Figueres met haar ongezouten mening. Deze voormalige secretaris-generaal van de klimaatconferentie voor de Verenigde Naties (UNFCC) sprak uit dat vleeseters behandeld zouden moeten worden als rokers. “Laat ze hun vlees maar buiten opeten”. Maar er is altijd een overtreffende trap, want uit het niets kwam mevrouw Gunhild Stordalen om de hoek kijken. Deze miljardair en uitgesproken veganist wil via de zogenaamde EAT-Lancet commissie gaan uitdragen dat het eten van roodvlees helemaal verbannen zou moeten worden. Schiet mij maar in de feestverlichting!

Het moge u inmiddels duidelijk zijn dat vlees momenteel stevig in het verdomhoekje zit. Voor mij reden genoeg om eens te horen hoe een echte vakman hierover denkt.

Fred Karremans, eigenaar van de bekende Rijswijkse slagerij Scholtes, was graag bereid zijn ongezouten mening over de huidige ‘vleeshetze’ te geven.

Fred ziet dat milieustandpunten over de gehele linie steeds radicaler worden: “Het lijkt soms wel een religie!” Vanuit zijn professionele kijk mist hij vooral de nuance en kennis van zaken in alle discussies. Als geen ander is Fred begaan met het milieu en dierenwelzijn, misschien juist omdat hij slager is. “Alle vooruitgang zit in bewustwording bij mensen!”, dat is zijn volle overtuiging. Hij ziet het liefst  dat consumenten eens wat vaker stilstaan bij de aankopen die ze doen.

De pijlen zijn op dit moment dan wel sterk gericht op vlees, maar klaarblijkelijk vindt niemand het vreemd dat veel groenten en fruit in supermarkten worden ingevlogen vanuit alle mogelijke uithoeken van de wereld. “Men staat nog niet echt stil bij de impact van productie en het transport van deze producten.”, aldus Fred.

Maar het gaat volgens hem veel verder dan alleen voedingsmiddelen. Denk nou eens aan alle ‘wegwerpproducten’ die massaal bij de Action of Primark worden aangeschaft’. Deze producten komen vaak van ver, zijn van bedenkelijke kwaliteit en belanden zodoende al vrij snel in de prullenbak. “Maar dat maakt toch niet uit? Het kostte toch maar een paar euro!”.

Nog maar weinig mensen staan stil bij de zware belasting voor het milieu, alle ‘hebbedingetjes’ worden in bulk met vervuilende zeeschepen naar hier gebracht om vervolgens snel afgeschreven te worden.

Maar nee, het is vlees dat nu de zwarte piet toegespeeld krijgt. Vlees is een makkelijk doel, ook omdat er een stukje valse emotie meespeelt. Fred is teleurgesteld in dit eenzijdig denken. Hij zou graag iedereen vertellen over de hoed en de rand van zijn vak, over de vleessector in Nederland, dat zou volgens hem een hoop vooroordelen wegnemen. Maar ja, tot zijn spijt heeft niemand hem gevraagd om bij de klimaattafels aan te schuiven.

Gepassioneerd vertelt Fred dat vakslagers een dier van kop tot staart gebruiken, niets verdwijnt in de prullenbak. Hij is terecht trots op zijn vak, op zijn slagerij. Natuurlijk ziet hij ook dat sommige zaken beter zou kunnen, maar dat begint vooral bij de consument. Hij vindt dat mensen best zelf kunnen bedenken dat als je ergens een kilo vlees voor drie euro ziet liggen dat misschien toch niet de beste keuze is.

Hij en zijn collega’s hopen dat we straks niet vastgezet worden in regels, maar ons gewoon wat meer bewust worden, even nadenken voordat u wat koopt. Hij neemt alle voorstellen die de afgelopen tijd in de media kwamen dan ook maar weinig serieus; “Het is ondoordacht, onuitvoerbaar en niet te controleren, deze plannen komen er nooit door.”

Zijn advies? Koop lokale producten, koop seizoensgebonden producten, koop kwaliteit, want daarmee weet u dat u echt een zinvolle bijdrage levert aan een beter milieu, in ieder geval meer dan de rare voorstellen die men u nu door de strot wil duwen. Plakje worst?

Jeroen Weber