Perry Telle is behalve medevennoot binnen Hoornwijck Groep de man die de focus op ICT heeft en vooral de innovatie daarin. Hij houdt zich vooral bezig hoe Hoornwijck Groep en haar klanten zich kunnen voorbereiden op de grote revolutionaire veranderingen die zich binnen tien, wellicht al binnen vijf jaar gaan aandienen binnen de verschillende branches. “Als het met onze klanten goed gaat, gaat het goed met ons.”

“Ik ben als jongste bediende begonnen op 17 november 1986 bij Meijnders Ververgaert en de Ruiter”vertelt Telle. “Veel fouten destijds gemaakt en daardoor ook veel geleerd. Ik heb geen ICT achtergrond maar was wel erg nieuwsgierig. Ik hou de verschillende ontwikkelingen op ICT gebied in onze branche, maar ook in de branches van onze klanten goed in de gaten. Hoe veranderen die branches en hebben we over vijf jaar nog wel bestaansrecht met z’n allen? Wij houden onszelf op de hoogte van de verschillende ontwikkelingen op ICT gebied en proberen onze klanten voor te bereiden op de toekomst. Vaak gunnen klanten zichzelf geen tijd om even uit de onderneming te ‘stappen’ en te onderzoeken waar ze staan en waar ze heen willen. Als Henry Ford geluisterd had naar de grote massa hadden we nu rijtuigen met meer paarden gehad in plaats van de auto. Steve Jobs gaf ons geen verbeterde Blackberry maar de Iphone. Out of the box denken helpt.”

“Bepalend is dat de klant meer service krijgt voor hetzelfde geld”

De ontwikkelingen worden waar nodig snel toegepast bij Hoornwijck Groep. “Al langere tijd informeren we onze klanten door middel van een Excell dashboard. Nu doen we dat online, met Visionplanner, zodat het niet meer statisch is en de klant een beter inzicht heeft in de actuele cijfers van het bedrijf. Het geeft hen een gevoel van controle. Vroegere jaarrekeningen worden nu kwartaal- of zelfs maandrekeningen. Bepalend is dat de klant meer service krijgt voor hetzelfde geld.” 

Het betekent dat Telle zich veel moet inlezen, mee moet doen en praten. Of zich over de grens laten informeren. “Dat doen we tweemaal per jaar bij Finovate in Londen. Je ziet de nieuwste ontwikkelingen in onze branche. Niet veel accountants in ons land zijn daar mee bezig. Dat geeft ons een voorsprong. Het bezoeken van de Finovate geeft ons inzicht waar het naar toegaat binnen drie jaar. Een beetje ‘Follow the money’. Waar gaan de grote investeringen heen? Momenteel is dat kunstmatige intelligentie en blockchain. Dan weet je ook waar het naar toe gaat binnen vijf tot tien jaar.” 

  

Londen en zakendoen. Er gaat een hoop veranderen door de komst van de Brexit. Telle: ”Dit is voor het eerst dat we zoiets gaan meemaken. Ik denk dat elke verandering kansen biedt. De vraag is hoe je er mee om gaat. Ga je wachten tot het zover is of ga je nu maatregelen nemen? Een Oxford studie zegt dat het werk dat wij doen als adviseur voor 97% in 2025 niet meer nodig is. Dus nu tijd om daarover na te denken. In het begin van de vorige eeuw zat er op elke hoek een hoefsmid. Nu kennen we alleen maar automonteurs. Straks met de blockchain wordt alles geregeld door de kopende en verkopende partij zonder tussenkomst van partijen die zich bezighouden met registratie van facturen en grootboekrekeningen. Dan is ons werk er niet meer. Ik verwacht dat dat binnen vijf tot tien jaar gaat gebeuren.” 

 “Een Oxford studie zegt dat het werk dat wij doen als adviseur voor 97% in 2025 niet meer nodig is”

Maar het gaat nog een stuk verder, is de verwachting van Telle. “Onze generatie wil met mensen praten. Elkaar in de ogen kijken. Jongeren vinden contact per app genoeg. Wij vinden dat asociaal. Maar waarom? Ze hebben toch contact met elkaar? In India gaat het nog verder. Daar krijgt iedereen een consult van de ‘huisarts’ via een mobiele app. Meer mensen die zorg krijgen en ook nog met een betere diagnose. Iedereen krijgt zorg en het kost nog maar een derde van wat het vroeger kostte. Maar in dit voorbeeld kan de huisarts ook de belasting- of verzekeringsadviseur zijn. Of we het willen of niet, daar gaan we heen.”

“De zorg laten uitvoeren door robots. Gaat ook gebeuren. Het gebeurt al in Japan. Wat handen aan het bed? In 2030 is er nog maar een vierde deel van de bevolking aan het werk, terwijl het andere deel zorg nodig heeft. Dit alles hoeft niet slechter te zijn. Ik ben geen doemdenker. Het wordt ook nog eens goedkoper. Nederlanders zijn goed hierin. Zij kunnen die transitie goed vorm geven.”