Na het College van Rijswijk heeft nu ook het stadsbestuur van Den Haag aangegeven het niet te zijn eens met het plan van HTM om buslijn 23, met uitzondering van de zomermaanden, in te korten tot het De Savornin Lohmanplein in Kijkduin. Het college van burgemeester en wethouders voorziet een groei van het aantal passagiers zowel op de korte termijn (door omvangrijke werkzaamheden aan de autoroute Kijkduin-Houtrust) als op de lange (bouw van nieuwe woningen). Daarom wil het de bereikbaarheid van Kijkduin met het OV op peil houden.

Het stadsbestuur reageert daarmee op de vervoerplannen voor 2019, zoals die onlangs binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag door HTM, Connexxion en RET bekend zijn gemaakt. “Alles overziende komen wij tot de conclusie dat het inkorten van lijn 23 niet de juiste keuze is. Buslijn 23 vormt de verbindende lijn tussen vrijwel alle tramlijnen in de agglomeratie. Buslijn 23 dekt in aanvulling op het tramnet bijna de volledige agglomeratie af en biedt de mogelijkheid om met één overstap veel plekken in de agglomeratie te bereiken,” schrijven B en W in hun conceptbrief aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (de definitieve brief volgt na de bespreking in de raadscommissie op 16 mei).

Het stadsbestuur komt nog wel met een handreiking aan MRDH. “Als alternatief stellen wij voor buslijn 23 van route te laten wisselen met buslijn 26 tussen Kijkduin en Leyenburg en vervolgens buslijn 26 in te korten tot het De Savornin Lohmanplein. De aanvullende functie van buslijn 23 op het tramnet en het brede scala aan overstapmogelijkheden op het De Savornin Lohmanplein blijven dan in stand.”

Eerder al hadden onder meer CDA en Groep de Mos zich zeer kritisch uitgelaten over het plan buslijn 23 in te korten. De partijen krijgen nu dus bijval van het gemeentebestuur. Dat heeft overigens meer kritiek op de voorstellen van de vervoerders. Daarover zal Dagblad070 in een later stadium berichten.

(Bron: Dagblad070.nl)