Afgelopen zondag stond in het Rijswijks Dagblad een simpele tip van wijkagent Klaar Toet: “Meld bijplaatsing (het asociaal neerzetten van vuilnis) via de MijnGemeente App”. Een goede tip van Toet, waarbij Onafhankelijk Rijswijk zich tegelijkertijd afvroeg: hoe effectief is dat?

Op 12 maart 2018 heeft Onafhankelijk Rijswijk artikel 42-vragen gesteld over de meldingen in de MijnGemeente App en de afhandeling van meldingen. We horen en ervaren namelijk veel te vaak dat meldingen maandenlang “in behandeling” blijven staan, dat er maanden overheen gaan voordat je een terugkoppeling krijgt en dat in sommige gevallen helemaal geen terugkoppeling wordt gegeven. Als een gemeente snel wil ingrijpen op bijvoorbeeld het dumpen van afval (zoals het ‘heterdaadje’ van vorige week), hoeveel zin heeft het dan om zo’n melding te doen via de app? Wij willen het gebruik van de app graag aanmoedigen, maar bewoners moeten wel zien dat er daadwerkelijk iets met deze meldingen gedaan wordt. Iets wat volgens ons nu veel te vaak niet gebeurt.

De schriftelijke vragen van Onafhankelijk Rijswijk zijn tot nu toe nog niet beantwoord. Van het nieuwe college verwachten we op korte termijn een reactie. Hopelijk kan dit college verduidelijken hoe meldingen worden afgehandeld en verbeteringen aandragen om de bruikbaarheid (en daarmee het gebruik) van de app te verbeteren.

Op de foto: gemeenteraadslid Romy de Man van Onafhankelijk Rijswijk