Trust and Law Incassoservices beschikt over een jarenlange ervaring in de incassowereld. Dat gaat het in Bleiswijk gevestigde bedrijf goed af, getuige de grote landelijke ondernemingen en MKB-partijen als klanten. Eén van de belangrijke pijlers achter dat succes is het ‘maatschappelijk verantwoord incasseren’. Maar wat is dat precies? Jurist Robbert Goossens, werkzaam bij Trust and Law, vat het samen aan de hand van 5 kernwaarden.

  1. Luisterend oor 

Niemand zit te wachten op een telefoontje van een incassobureau. Maar als dat dan gebeurt, dan is het wel prettig om als debiteur ook jouw kant van het verhaal te kunnen vertellen. En juist daar legt Trust and Law zijn onderscheidende vermogen aan de dag. In plaats van een opdringerige manier van benaderen, neemt dit incassobureau de tijd voor zijn klanten. ,,Bij andere grote incassobureaus mag je vaak maar 30 seconden aan een dossier zitten en dan hup door naar de volgende. Wij hebben dat beleid niet,” benadrukt Goossens. ,,Liever 10 minuten met iemand aan de lijn, waarbij je tot een concrete betaalafspraak komt die wordt nagekomen, dan iets afraffelen.”

  1. Beleefd personeel 

Fatsoenlijk personeel staat ook hoog in het vaandel bij Trust and Law. Dat lijkt misschien een vanzelfsprekendheid, maar dat is het in de incassowereld verre van. Incassomedewerkers hebben vaak te maken met emotionele mensen en dan is het ‘verleidelijk’ daar zelf in mee te gaan. En dat is wel het laatste waar bedrijven hun vingers aan willen branden, want ze hebben immers die goede naam hoog te houden. ,,Wij staan mensen net te woord, bijvoorbeeld door een persoon met ‘u’ aan te spreken.”

,,Op fatsoenlijke manier incasseren is heel belangrijk, zeker gelet op het feit dat incassobureaus al een slechte naam hebben.”

  1. Altijd rustig blijven 

Voor medewerkers van incassobureaus is het niet alleen letterlijk, maar soms ook figuurlijk incasseren. Scheldkanonnades zijn in deze branche eerder regel dan uitzondering en dan is het wijselijk om even diep adem te halen en tot tien te tellen. Rustig en sociaal blijven is te allen tijden het devies bij Trust and Law. ,,Soms word je zelf de huid vol gescholden. Rustig blijven, relativeren en inleven hoe het zou zijn als je aan de andere kant zou staan, daar gaat het om. Het gaat om mensen in de schulden, soms met psychische problemen. Je kunt dan ook best medeleven tonen.”

  1. Oplossingsgericht denken  

Elke dag dat een crediteur op zijn geld moet wachten is er één te veel. Het is fijn om snel tot een betalingsregeling te komen met de debiteur, maar daar komt vaak nog een hoop bij kijken. Wat als iemand zijn/haar geld voor andere cruciale zaken nodig heeft en écht niet in staat is te betalen? Is het dan verstandig iemand snel de volledige factuur te laten voldoen? Flexibiliteit en oplossingsgericht denken komen dan om de hoek kijken. ,,We bekijken het altijd per geval. Een man die zijn WW-verplichtingen niet kan nakomen omdat wij van hem verwachten dat hij binnen drie dagen de factuur moet voldoen: dat schiet niet op. Dan laten we zo’n iemand in termijnen betalen, iedereen blij.”

De conclusie? Houd niet krampachtig vast aan één tactiek. Er leiden altijd meerdere wegen naar Rome.

  1. Hard als het moet  

Fatsoenlijk en flexibel zijn als incassobureau is dus van groot belang. Maar naïef en afwachtend, dat is dan weer het andere uiterste. In sommige gevallen hebben mensen kansen genoeg gehad om hun betalingsachterstand in te lossen. Trust and Law zit dan ook als een havik bovenop elke zaak en kan hard zijn indien nodig. ,,Is iemand al vijf keer een betalingsafspraak niet nagekomen? Zit een persoon je te bedonderen? Er zijn momenten dat we meer ferme taal hanteren. Dat vragen de omstandigheden soms.”

Trust and Law inschakelen?

Adres: Hoefweg 205 B, 2665 LB Bleiswijk. Telefoon: 085-2737181. Website: www.trustandlaw.nl. Mailadres: [email protected]