Medebewoners van de Haagweg in Rijswijk vragen per brief aandacht voor de volgens hen de zorgwekkende veiligheidssituatie op de Haagweg in Rijswijk.
En dan specifiek op dat gedeelte van de Haagweg dat gelegen is tussen de Lindelaan en de Hoornbrug, en dat leidt tot de uitvalswegen naar Rotterdam, Amsterdam en Utrecht.
Zij schrijven dan ook het volgende.
Twee aspecten van dit stuk weg zorgen met enige regelmaat – ook vorige week weer – voor botsingen en ongelukken, met in het verleden ook enkele malen zelfs een dodelijke afloop:
Het door de gemeente opgehangen bord dat de snelheid van auto’s op dat gedeelte van de Haagweg meet, is ongetwijfeld bedoeld om automobilisten bewust te maken van hun snelheid, en hen aan te zetten tot het verminderen van snelheid. In de praktijk is het effect echter tegengesteld: zeker als het rustiger is ’s avonds, is het een sport voor sommige automobilisten en vooral ook motorrijders, om te kijken of ze 100 km/u kunnen bereiken op dat snelheidsbord. De bewoners herhalen daarom het pleidooi dat al eerder door omwonenden is gehouden, om een snelheidscamera te monteren waarmee overtredingen kunnen worden geregistreerd en bestraft.
Het bovenstaande klemt temeer omdat er aan het einde van de Haagweg (ter hoogte van huisnummer 160, een voetgangersoversteekplaats is, met een stoplicht dat vaak door auto’s over het hoofd wordt gezien, omdat het aan de ventwegzijde van de Haagweg is geplaatst, en niet – zoals het stoplicht even verderop – bóven de Haagweg. Automobilisten richten hun aandacht op het tweede stoplicht (bij de Hoornbrug) en zien daardoor vaak te laat de voetgangersoversteekplaats. Dat geldt temeer als de bladeren van de vlak vóór dat stoplicht geplaatste boom, gedurende de lente en zomer het zicht deels onttrekken aan dat stoplicht. E.e.a. leidt niet alleen geregeld tot bijna-aanrijdingen, maar heeft in de afgelopen jaren al tweemaal een dodelijk ongeluk veroorzaakt.
De inwoners zouden er daarom met klem op willen aandringen dat de gemeente nu snel in actie komt om de veiligheidssituatie te verbeteren. Dat kan – zoals hierboven genoemd – zeker door plaatsing van een snelheidscamera en verhanging van het stoplicht bij de voetgangersoversteekplaats, maar bijvoorbeeld ook door de aanleg van enkele verkeersdrempels. In dat verband wijst men er graag op dat diverse gemeenten in Nederland verkeersdrempels hebben laten aanleggen op wegen waar 50 km/u mag worden gereden. Een dergelijke drempel hindert bovendien politie, brandweer en ambulance niet, die immers gebruik kunnen maken van de vrije trambaan in het midden van de Haagweg.
Mocht het bovenstaande feitenrelaas niet al voldoende aanleiding geven tot het nemen van maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid, dan nodigen de bewoners wethouder Armand van de Laar (D66) graag uit voor een werkbezoek ter plaatse, opdat hij zelf kunt constateren dat – als er niets verandert – het een kwestie van tijd is voor er opnieuw (dodelijke) ongelukken plaatsvinden.