Afvalprobleem houdt aan in Rijswijk

20 January 2022, 08:30 uur
Lokaal
mainImage

Rijswijk is een stad om fijn te wonen. Helaas wordt dit gevoel volgens Beter voor Rijswijk ernstig geweld aangedaan nu inwoners in toenemende mate worden geconfronteerd met overlast van ratten, mede veroorzaakt door het bijplaatsen van huishoudelijk en bedrijfsafval.

Tegen het illegale bijplaatsen van afval moet met wel met enige nuance worden bekeken", aldus Beter voor Rijswijk. "In de praktijk brengen bewoners, zoals aan de Colijnlaan, hun volle afvalzakken, vanuit de flatwoningen braaf naar de afvalcontainers. Die blijken dan propvol te zitten wegens het niet op tijd legen van deze containers door AVALEX. Het weer meenemen naar de woning, vaak 7 hoog, schijnt dan de enige oplossing te zijn. De vele bewoners braaf de afvalheffing betalen en rekenen op een goede dienstverlening doet hier blijkbaar geen afbreuk aan. Voorts bereiken ons berichten dat vooral ouderen, die niet bekend zijn met het mobiel betalen geen mogelijkheid wordt geboden om voor het ophalen van grof vuil contant of per gewone overschrijving te mogen betalen. Veel ouderen gebruiken geen smartphone of computer.

Beter van Rijswijk stelde daarom een aantal vragen aan het College, waarop is geantwoord.

Bent u bekend met deze situaties in Rijswijk? Zo neen, waarom niet?

Ja, wij zijn bekend met de situatie dat inwoners denken dat een container vol zit. Dit lijkt zo als er bijvoorbeeld zakken om een container staan. In veel gevallen gaat het om zakken die bijgeplaatst zijn, terwijl de container gewoon functioneert. We hebben afgelopen jaar geanalyseerd. Per jaar vinden er 64.480 ledigingen van ondergrondse containers plaats. We hebben de hoeveelheid meldingen tot nu toe geëxtrapoleerd naar geheel 2021 en komen dan uit op 574 gevallen dat een container verstopt of vol was. Afgezet tegen het aantal ledigingen, gaat het legen van ondergrondse containers voor 99,11% goed. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal meldingen gedaald
met 20,4%.

2. Is het College bereid alle winkels en bedrijven te controleren of zij met particuliere afvalverwerkers contracten hebben afgesloten voor het ophalen van afval? Zo neen, waarom niet?

Er zijn geen signalen dat er (veel) bedrijven zijn zonder contract. Handhaving controleert op veel aspecten die plaatsvinden in de openbare ruimte, waaronder bedrijfsmatig afval. Wanneer er vermoedens bestaan dat een bedrijf geen contract heeft, dan wordt hier actie
op ondernomen en gehandhaafd.

3. Voert handhaving regelmatig controles uit met betrekking tot het eventueel bijplaatsen van bedrijfsafval?
Zo nee, waarom niet?

Ja, als vast onderdeel van het werk. Als handhaving tegen situaties aanloopt waar overtredingen worden geconstateerd pakt men deze op. Ook wanneer er gemeld wordt dat een bepaald bedrijf zich niet aan de regels houdt, ondernemen ze hierop actie.

4. Bent u bereid Avalex een pilot met “volle containersignalering” te starten, in met name winkelgebieden zodat Avalex tussendoor containers kan legen? Zo ja, wanneer kan dit worden gerealiseerd?

Dit is reeds het geval. Alle ondergrondse verzamelcontainers zijn voorzien van een vulgraadsensor. Sinds dit jaar worden de routes van lediging ook bepaald op basis van dit vulgraad systeem.

5. Kunnen ondergrondse containers in heel Rijswijk worden voorzien van een uniek nummer zodat via bijvoorbeeld Whatsapp (24/7) meldingen kunnen worden gedaan zodat volle containers versneld worden geledigd?

Dit is reeds het geval. Alle ondergrondse verzamelcontainers beschikken over een uniek nummer die duidelijk staan vermeld op de container. Via de app van Avalex kan 24 uur per dag en 7 dagen per week een melding gedaan worden van een volle/verstopte container.

6. Veel ouderen beschikken niet over vaardigheden op internet en gebruiken geen smartphone en blijven de oude Nokia telefoon trouw. Het betalen voor het ophalen van grofvuil is voor hen onmogelijk. Bent u bereid hier een andere, gebruiksvriendelijke oplossing voor te
creëren?

Voor de veiligheid van onze medewerkers, wordt er juist niet gewerkt met contante betalingen voor deze service. Wij hebben met meerdere aspecten rekening gehouden: een lage (eenvoudige) drempel voor betalingen, de veiligheid van onze medewerkers en lage kosten.
Digitaal betalen is een veilige methode die de administratieve last en kosten tot een minimum beperkt. Daarnaast was het digitaal betalen al ingericht voor andere Avalex-gemeenten,\ waarbij wij zijn aangesloten. Dit wordt mede door Avalex nagestreefd, vanwege de veiligheid
voor medewerkers.