Lange tunnel onder Prinses Beatrixlaan geen optie op korte termijn

9 January 2019, 10:11 uur
Politiek
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De gemeenteraad heeft dinsdagavond tijdens een ingelaste raadsvergadering ingestemd met het ondertekenen van het concept bestuursakkoord opgesteld door de gemeenten Rijswijk en Den Haag, en de Metropoolregio Den Haag-Rotterdam. De oppositiepartijen wilden dat de coalitie de eerder unaniem aangenomen motie zouden uitvoeren om alsnog de lange ondertunneling van de Beatrixlaan mogelijk te maken.

Met 15 (coalitie)stemmen voor en 13 (oppositie)stemmen tegen koos de gemeenteraad voor de ondertekening van het concept bestuursakkoord waardoor er voor de gemeente Rijswijk nu ook 9 miljoen euro vrijkomt voor het ontwikkelen voor een ontwikkelingsstrook voor woningen en een groenstrook. De oppositiepartijen, met met name het CDA raadslid Menno van Enk in de hoofdrol,  probeerden wethouder Björn Lugthart en de coalitiepartijen te overtuigen van de noodzaak van de lange ondertunneling op korte termijn.


Menno van Enk (CDA)

“Die noodzaak zien de verschillende partijen ook wel,” zei wethouder Lugthart “maar niemand heeft 240 miljoen euro liggen om dit mogelijk te maken. Deze optie is gewoon te duur.” Nu wordt er gekozen voor een ‘maaiveldconstructie’ waarbij bovengronds rijbanen worden verlegd waardoor de doorstroming van het verkeer wordt verbeterd en winkelcentrum In de Bogaard de ruimte krijgt om zich te ontwikkelen.

Ook voormalig coalitiepartner Gemeentebelangen Rijswijk wilde, net als de gehele oppositie, zo snel mogelijk aan de slag met het ontwikkelen van een tunnel. Voormalig wethouder Ronald van der Meij opperde dat er snel bij elkaar gezeten moest worden om plannen daartoe te ontwikkelen. Wethouder Lugthart nam de handschoen op en wilde ook aan de slag met de plannen voor de ondertunneling. “Uitstel is geen afstel. We gaan een nu nog intensiever overleg- en lobbytraject in om de tunnel in de toekomst mogelijk te maken.”

Voor de oppositiepartijen was die handreiking al te laat. “Met het ondertekenen van het akkoord tekenen we direct voor het niet doorgaan van de ondertunneling”, was de heersende gedachte na de ingelaste raadsvergadering. “Het is gewoon teleurstellend wat er nu gebeurt. Er is veel meer uit te halen. De coalitie toont weinig durf en ambitie. Het vuistje komt niet op tafel”, aldus CDA-raadslid Van Enk.

Wethouder Lugthart had tijdens de onderhandelingen met Den Haag en de Metropoolregio wel afgedwongen dat er een onderzoek komt naar het aantal autobewegingen op de Beatrixlaan. Mocht dat teveel worden dan kan er alsnog worden gekozen voor een ondertunneling.