“Bij HTM staat de reiziger op één en daar werken we met zijn allen hard aan. Ik ben dan ook blij en zeer trots dat onze reizigers die inspanningen waarderen met voor het vierde jaar op rij opnieuw een hoger cijfer voor onze dienstverlening. Een gemiddelde van een 7,7 is een cijfer om trots op te zijn!” Algemeen directeur van HTM Jaap Bierman is blij met de resultaten van de jaarlijkse OV-Klantenbarometer.

De gemiddelde klanttevredenheid van reizigers met tram, bus en RandstadRail van HTM is in 2017 gestegen van een 7,6 naar een 7,7. Het onderzoek laat een stijgende lijn zien in de beoordeling van reizigers van stadstram en bus. RandstadRail scoort in 2017 iets lager. De stadstram steeg met 0,3 naar een 7,8 (7,5 in 2016) en de reizigers waardeerden het busvervoer met een 7,8 (7,7 in 2016). De tevredenheid over RandstadRail daalde in 2017 licht naar een 7,5 (7,6 in 2016). HTM heeft in de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan het verbeteren van de reisinformatie bij verstoringen. En dat is merkbaar in de score van een 6,0: een stijging van 0,3 ten opzichte van 2016.

Jaap Bierman: “RandstadRail 3 en 4 scoren in 2017 een iets lager cijfer. Dat is vervelend, maar de reizigers geven de oorzaak duidelijk aan. De daling wordt veroorzaakt door de drukte en de groei. Dat blijkt uit een gedaald cijfer voor zitplaatskans. De sterke toename van het aantal reizigers zorgt ervoor dat mensen vaker moeten staan. In 2019 krijgt HTM de beschikking over tien nieuwe stadstrams. Daardoor stijgt de kans op een zitplaats.”

Landelijk steeg HTM van de 74ste plek in 2014 naar de zeventiende plek in 2017 op de ranglijst van OV-bedrijven. Het aantal reizigers kwam vorig jaar uit op ruim 82 miljoen (een stijging van 1 miljoen ten opzichte van 2016). Het aantal ernstige geweldsmisdrijven daalde naar 17 (dat waren er 19 in 2016 en maar liefst 36 in 2015).

(Bron: Dagblad070.nl en foto: HTM, Randstadrail)