De gratis vuurwerkbrillen vliegen morgen overal de winkels uit. Naar verwachting zal het gros van de consumenten pas op Oudejaarsdag naar de winkel gaan om een vuurwerkbril te scoren. ,,Bescherm ogen én oren en ga knallend het nieuwe jaar in,” laat men bij Specsavers weten. Het bedrijf startte dit jaar voor het eerst ruim voor de kerstdagen met een speciale campagne om vuurwerkbescherming in de etalage te zetten. Met de campagne wilde de retailketen consumenten vooral voorlichten over de risico’s van vuurwerk voor ogen én oren. In 2015 lag het aantal slachtoffers dat oogletsel opliep op naar 261 personen. Het aantal Nederlanders dat permanent gehoorschade opliep ligt al jaren velen malen hoger: tussen de 800 en 1.600 slachtoffers.

,,Niet nodig,,” aldus Specsavers. ,,Met een vuurwerkbril én de juiste gehoorbeschermers kan veel letsel voorkomen worden. Consumenten kunnen tot en met 31 december bij Specsavers in Rijswijk terecht voor vuurwerkbescherming voor jong en oud. Naast gratis vuurwerkbrillen (op=op) biedt Specsavers ook gehoorbeschermers aan tegen een speciale actieprijs.

Foto PR: Een gratis vuurwerkbril kan veel ellende veroorzaken.