Vandaag het tweede deel van het interview met Merlijn van der Laak, centrummanager van het winkelcentrum, en Fred Karremans, voorzitter van de winkeliersvereniging van winkelcentrum In de Bogaard.

“We zijn blij dat niet alleen het publiek heel erg betrokken is bij de ontwikkeling van ons centrum,” vertelt Karremans, “maar ook de politiek heeft het goed met ons voor. Maar het is allemaal redelijk complex. We hebben niet alleen te maken met de gemeente maar ook met de provincie en de metropoolregio. Het is niet zo dat als we de parkeertarieven zouden verlagen of nieuwe bankjes zouden plaatsen dat de Bogaard dan van alle problemen verlost is. Het plaatsen van nieuwe bankjes draagt bij om het winkelgebied gezelliger te maken. Het verlagen van de parkeertarieven zal door iemand betaald moeten worden.”


Een van de trekkers van de ontwikkelingen van Winkelcentrum In de Bogaard is de gemeente. “De samenwerking met het vorige college was goed”, laat Karremans desgevraagd weten. “Je weet niet hoe dat in een nieuw college zal gaan. Maar er verandert niet heel veel in het college. Dat is voor de snelheid mooi, want wethouders en raadsleden hoeven zich niet helemaal opnieuw in te lezen. Het is wel duidelijk dat de Bogaard voor alle partijen belangrijk is. We werden in alle partijprogramma’s meegenomen. Met die focus zijn we natuurlijk heel erg blij. Onze inbreng is natuurlijk beperkt, maar we zitten met alle partijen aan tafel. En er wordt naar ons geluisterd.”

Behalve de leegstand en de parkeertarieven komt ook regelmatig de concurrentie in de retail ter sprake. Met de Mall of The Netherlands, de Megastores en de nieuwste ontwikkelingen in het Stadshart Zoetermeer lijken de kansen op succes te slinken. Daar denkt Van der Laak anders over: ”Wij kunnen ons goed onderscheiden van de andere centra. We richten ons op dezelfde doelgroep, maar deze komt met een ander doel bij ons winkelen. Men gaat hier de dagelijkse boodschappen doen, schoenen en kleding kopen en een leuk cadeau voor hun schoonmoeder. We hebben een eigen identiteit en zijn niet bang voor de concurrentie. We hebben voor iedereen een mooi jaarprogramma opgesteld. Voor jong en oud. We richten ons op Rijswijk, een deel Den Haag, Delft, Groot Westland en natuurlijk RijswijkBuiten. Wij weten ook dat een snelweg een behoorlijke barrière kan zijn. Maar ik hoop echt dat de Bogaard hun winkelcentrum wordt. Ik ben blij met kleine stapjes. De ontwikkelingen zijn niet direct zichtbaar voor de consument maar we doen er alles aan om de Rijswijkers weer trots te laten zijn op hun Bogaard.”