Wie wil dat niet? Met een boekje in een hoekje? Uit deze grafiek (zie onderaan de column) blijkt dat heel veel jeugdigen zeker als ze puber worden, dat eigenlijk niet wil. Geen interesse in lezen of er zelfs een hekel aan hebben – aan lezen. In Rijswijk houdt dus zo’n 3000 jongeren in die niet van lezen houden.

Is dat erg? Ja, dat is erg. Want daarmee worden voor het groeien van het (kinder-)brein, voor het inleven, voor de fantasie, voor de concentratie maar ook voor de leesvaardigheid en de schrijfcapaciteit miljoenen mensen in Nederland uitgesloten van wat een genot is. En niet zomaar een genot: een genot dat iedere dag te halen is, bijna niks kost en veel oplevert. Je zou zeggen: waarom doen we het dan niet allemaal?

Wel, in de eerste plaats omdat heel veel mensen het niet kunnen. Het is toch ongelooflijk dat in Nederland geaccepteerd wordt dat 2,5 miljoen mensen (tweeëneenhalf miljoen) mensen analfabeet is en nog meer mensen functioneel analfabeet. Daarnaast ontwikkelt zich een jeugd die zoals uit onderzoek blijkt, niet goed of niet leest.

Leesvaardigheid en leesplezier. Omgerekend voor Rijswijk betekent het zo’n beetje dat 7.500 mensen niets hebben kunnen lezen over het Strandwalfestival. En bedenkt u het maar: 7500 mensen hebben gemist dat ze een schoolspullenpas kunnen halen of hebben niet gelezen dat er bomen in hun buurt gekapt worden. 7500 mensen: dat is een wijk ter grootte van Cromvliet en de Kleurenbuurt samen.

Leesplezier krijgen de Nederlandse scholieren niet door wat de politiek dan doet: een werkgroep oprichten liefst landelijk en met veel inspraak, die er maanden over gaat doen om een stuk te schrijven wat taal zou moeten betekenen. Een oplossing zou wel kunnen zijn om per omgaande van álle docenten die voor een klas komen te staan, of staan, te eisen dat zij lezen. De krant op z’n minst. Boeken altijd. En taaldocenten die zelf niet van lezen houden? Die neem je natuurlijk niet aan.

Basisschoolleerkrachten die niet meteen hun tien favoriete kinderboeken kunnen noemen van 2 – 88? Die zet je natuurlijk niet voor de klas. Een meester of juf die niet meteen minstens twee leuke boeken voor uw kind kan aanraden? Die neem je toch niet serieus? U denkt misschien dat het allemaal wel meevalt maar ik vrees dat het nog erger is dan ik weet.

En op iedere school minstens een keer per week rustig met z’n allen lezen. U weet wel.

Laten we het doen. Een soort onderwijs krijgen waar lezen een prettige plicht is. Zoiets als darten of gamen of gewoon rekenen. Dat moet je ook leren door het vaak te doen. En het moet je geleerd worden door iemand die dat zelf nog beter kan en het vooral graag doet.

Yvonne Hagenaars

http://www.cbsinuwbuurt.nl/