Lezen (1)

Ja, ik wil het met u hebben over lezen. Niet perse een Rijswijks onderwerp maar tegelijkertijd ook wel weer. We hebben lezen immers allemaal nodig.

Over de kunst van het lezen. Over gewoon en lekker rustig een krantje lezen. Over de tijd nemen om een boek lekker langzaam te lezen. Over het snel maar trefzeker lezen van een recept. Over het lezen van bewegwijzering. Over het goed lezen van raadsvoorstellen. Over lezen wat er staat en over interpreteren van dat woord. Ja, gewoon over het tot ons nemen van het enige waarmee wij kunnen communiceren. Het woord. En dit keer niet dat gesproken woord maar over het geschreven woord.

Al jarenlang kunnen we kunnen lezen dat er in Nederland een enorme ontlezing plaatsvindt. Vrouwen boven de veertig lezen nog behoorlijk; de rest van Nederland leest niet of bijna niet. Ook al worden er meer boeken verkocht, er wordt minder gelezen. Ook weten we al jarenlang dat er zeker 1,5 miljoen (ja miljoen) mensen zijn die functioneel analfabeet zijn. Ook weten we al jarenlang dat het onderwijsvak een vak is waar jongeren niet voor warm lopen. Van de docenten die ik ken, is er maar een handjevol dat van boeken lezen houdt. Van de drie jongeren die ik ken die een onderwijsdiploma aan het halen zijn, weet ik dat zij amper lezen.

boeken-lezen-ondersteboven

Nog wat voorbeelden uit mijn praktijk. Op mijn school moet ik aan mijn collega’s uitleggen dat lezen nuttig is. Omdat je door lezen je bijvoorbeeld leert te concentreren; omdat je een grotere woordenschat krijgt, omdat het je helpt om je fantasie te vergroten. Dat je daardoor je examen Nederlands makkelijker beter maakt. Ik kom er vaak niet aan toe om te zeggen dat ik vind dat je pas Nederlandse normen en waarden kunt begrijpen als je een paar van de Nederlandse klassiekers hebt gelezen.

Ach, zou éen en éen hier ook twee zijn? Als je docenten hebt die zelf niet van lezen houden (niet lezen) dan krijg je leerlingen die niet lezen?

Wat ben ik dus blij met het promotie-onderzoek naar lezen, waar uit blijkt dat je door lezen ook nog eens empathie krijgt. Oftewel begrip en gevoel voor iemand anders. Oftewel dat bewezen is dat mensen die lezen meer begrip hebben voor andere mensen dan mensen die niet lezen. Heb ik weer een extra argument om vóór meer leesonderwijs te pleiten. Maar gaat dat helpen?

Moet u nog overtuigd worden? Denkt u ook ‘ach, lezen, zeker van die onzinverhaaltjes?’ of ‘lezen is voor mietjes; voor meisjes of erger?’ Volgende keer meer én over jongeren die er trots op zijn dat ze in hun hele leven ‘twee boeken’ hebben gelezen en hoe dom dat is. En dan ook een andere keer over hoe erg het voor het lezen is dat er zoveel steenkolenengels wordt gesproken op school.

Zelf gedachten over lezen? Laat het mij weten.