Ronald Bakker heeft zich na een periode bij zijn bedrijf Bakker&Partners aangesloten bij de Hoornwijck Groep. Bij zijn voormalige bedrijf hield hij zich al bezig met het saneren van bedrijven die op de rand stonden van een faillissement. Inmiddels heeft hij veel bedrijven gered van de ondergang. “Ik zie snel genoeg aan een bedrijf of er levensvatbaarheid in zit.”

Het bedrijfweergezondplan is de business van Ronald Bakker. Zijn eerste klant was een serrebouwbedrijf in Wateringen. Nu zo’n tien jaar geleden. “Het was het begin van de crisis,” diept Bakker op uit zijn geheugen. “Het bedrijf stond aan de rand van de afgrond. De exploitatie was niet goed en de schuldeisers klopten in grote getale aan de voordeur. We hebben toen surséance van betaling aangevraagd en zijn het bedrijf gaan saneren. Het praten met schuldeisers, de belastingdienst, eigenaren en personeelsleden tot en met de uiteindelijke sanering nam zo’n driekwart jaar in beslag. Maar het lukte. Het bedrijf werd gered.” Voor Bakker was het een persoonlijk succes. Het gaf hem een boost. “Ik begon het leuk te vinden. In de crisis kwamen er steeds meer bedrijven in de problemen. En steeds meer bedrijven in ons klantenbestand klopten bij de bedrijvendokter aan. Zo werd ik op een gegeven moment genoemd na een aantal succesvolle saneringen. Uiteindelijk werd het een apart label van de Hoornwijck Groep. We gingen deze ‘tak van sport’ in de markt zetten.”

Saneren
“Ik heb snel door of een bedrijf wel te saneren is. Heeft de ondernemer de kwaliteiten? Is het bedrijf nog levensvatbaar? Is er nog een potentieel in de opdrachtenmappen? Allemaal zaken die worden belicht met de ondernemer. Van de 45 saneringszaken die ik aangepakt heb, zijn er slechts drie niet gelukt. Gelukkig gaat het nu met de economie een stuk beter. Dat betekent ook minder faillissementen. Nu is het zaak voor ondernemers, maar ook de accountants om de vinger aan de pols te houden en te signaleren waar het fout kan gaan. Zo’n negentig procent van mijn opdrachtgevers komt uit mijn klantenbestand. Het komt ook wel eens voor dat dat de Belastingdienst hem naar advies vraagt. Verschillende bedrijven zitten nog steeds met de ‘afhandeling’ van de gevolgen van de crisis.”

Uitdaging
“Veel ondernemers zijn te trots om met de billen bloot te gaan,” vervolgt Bakker. “Wij gaan dan met de ondernemer praten om hem of haar te informeren en te helpen. Het is een uitdaging voor me geworden om bedrijven in grote problemen te helpen. Ik wil graag dat we met een ondernemer eerder gaan praten dan dat de klok ‘twee voor twaalf’ aangeeft. Dan is het makkelijker om met schuldeisers te praten. Wanneer je een bedrijf van de ondergang redt, is het vaak ook een klant voor het leven. Van de bedrijven die wij geholpen hebben, durf ik te zeggen dat als er geen ‘bemiddelaar’ was geweest deze nu failliet waren gegaan. We gaan tussen de partijen staan, volgens de regels van de faillissementswet, maar zonder tussenkomst van een rechter.”

MKB coach
Sinds kort is Bakker ook gecertificeerd als MKB coach. Hij volgde daartoe een opleiding van een aantal jaren. “Banken zijn mede door de crisis minder scheutig geworden met het verlenen van kredieten aan ondernemers. Vooral de traditionele banken hebben daar een handje van. Maar er zijn nu ook alternatieven. Er zijn inmiddels 1400 aanbieders. Er staat druk op de macht van de grote banken. Ook zij moeten in beweging komen om hun marktaandeel niet te zien kelderen. Als een kredietcoach zoals ik een aanvraag doet bij een door ons geselecteerde kredietaanbieder heb ik binnen 48 uur een ja of een nee. Meestal een ja omdat zij weten dat ik onderdeel ben van een landelijke organisatie, MKB Kredietcoach. In Nederland zijn er momenteel 24 kredietcoaches. Het is een soort ISO normering met het label ‘betrouwbaar’ er op.
Ook dat heeft de Hoornwijck Groep nu aan te bieden. En daar ben ik trots op.”

Voor meer informatie: www.bedrijfweergezondplan.nl