In Meer leren in minder tijd beschrijft de Rijswijkse Ankie Remijn aan de hand van de vier pijlers brein, school, plannen en motivatie hoe een optimaal leerproces eruitziet. Hoe verschilt de aanpak van huiswerk per vak? Hoe gebruik je je agenda optimaal? Wat is het verschil tussen overhoren en verhoren?  Hoe blijf je ontspannen tijdens een toetsweek? En wat hebben salami en tomaten met huiswerkplanning te maken? Remijn legt het uit aan de hand van interessante cases, checklists en handige huiswerkschema’s.

‘Pubers willen niets liever dan tevreden ouders en hoge cijfers. Hoe ze dat kunnen bereiken staat in mijn boek.’

‘Huiswerk kun je vergelijken met een salamiworst. Een salamiworst eet je ook niet in één keer op, die verdeel je in plakjes. Dat moet je ook met je wiskundetoets doen.’

‘Onderschat niet dat veel leerlingen stress ervaren door een hoge werkdruk van school. Besteed in geval van stress juist ook tijd aan sport en sociale contacten. Het leerrendement ligt daarna stukken hoger!’

‘Motivatie is geen kant en klaar pakketje, maar ik heb wel degelijk praktische handvatten waarmee pubers en ouders motivatie kunnen vinden’

‘We kunnen als volwassenen niet alleen de lat hoog leggen. We moeten dan ook onze jongeren hulp bieden om bij die lat te komen’

‘De puberteit kent lasten maar ook lusten. Zij komen vaak met de meest vindingrijke en creatieve oplossingen voor volwassen problemen. Pubers denken namelijk out of the box. Pubers hebben namelijk nog geen box!’

Drs. Ankie Remijn heeft vijftien jaar lesgegeven op een middelbare school in Rotterdam. Tegenwoordig is ze eigenaar van het bedrijf ‘Investeren in
Leren’ www.investereninleren.nl en geeft ze leiding aan een huiswerkklas. Daarnaast geeft ze lezingen aan docenten, ouders en leerlingen over het onderwerp ‘puberbrein en huiswerk’. Verder verzorgt zij coaching aan individuele leerlingen en aan docenten die werkzaam zijn binnen het middelbaar onderwijs.
Foto gemaakt door jaxpix | Jacqueline Louter Fotografie