Merlijn van der Laak, centrum manager Winkelcentrum In de Bogaard: “We hebben een eigen identiteit en zijn niet bang voor de concurrentie”

2 May 2018, 11:00 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Voor de kids was het afgelopen drie weekeinden flink genieten in het Winkelcentrum In de Bogaard. Eerst waren er Prinsen en Prinsessen, toen kwamen Buurman en Buurman, dit weekeinde kwamen de dieren van de BiBaBoerderij op bezoek. Het was lekker druk in het winkelcentrum waar de bekende driehoek: de gemeente, de eigenaren en het bestuur van de winkeliersvereniging druk bezig zijn om het winkelcentrum te maken tot wat het ooit was: een van de populairste winkelcentra in de regio. “Wij willen ook graag dat morgen alles anders en beter is, maar we maken kleine stapjes vooruit.”

Vandaag het eerste deel van het interview met Merlijn van der Laak, centrummanager van het winkelcentrum, en Fred Karremans, voorzitter van de winkeliersvereniging. Het Rijswijks Dagblad is nieuwsgierig naar de toekomst van het winkelcentrum. ,,In de Terp is veel leegstand,” constateert Van der Laak. “De dertig procent leegstand van het winkelcentrum is voor een groot deel geclusterd in de Terp. Daar word je niet echt vrolijk van. Maar het betekent niet dat het een heel slecht winkelcentrum is. Aan de kant van het Bogaardplein kunnen we spreken van een relatief goed winkelcentrum. Hier is bijna geen leegstand. Hier kennen wij tevreden ondernemers.”

"De Bogaard is en blijft van de Rijswijkers"

Desondanks heeft Winkelcentrum In de Bogaard bij het grote publiek een negatief imago. “Maar de Bogaard is en blijft van de Rijswijkers”, vertelt Fred Karremans, sinds vijf jaar voorzitter van de winkeliersvereniging. “Ondernemers en consumenten hebben een emotionele binding met het winkelcentrum. De betrokkenheid is groot. Er zit zeker perspectief in ons centrum. Er moet alleen wel wat gebeuren. Het lege V&D gebouw zorgt voor 15 procent van de leegstand qua winkeloppervlakte. Tijden zijn veranderd. Het gaat nooit meer zo zijn als vroeger. De gezinssamenstelling en rollen zijn veranderd. En zo ook het (dagelijks) shopgedrag. Ik weet zeker dat wij hier een centrum hebben met perspectief. Maar iedereen wil direct resultaat hebben. We leven in een wereld van vandaag bestellen en morgen in huis hebben. Dat gaat niet als je een winkelcentrum er weer bovenop wilt helpen. Dat gaat met stapjes. Ik denk dat wij over tien jaar zijn waar we willen zijn. Wij zijn afhankelijk van verschillende factoren. Nieuwe woningen met nieuwe consumenten in De Generaal. De ondertunneling van de Prinses Beatrixlaan waardoor we aantrekkelijkere entrees kunnen maken. De voltooiing van het nieuwe Bogaardplein. Alles loopt nog niet parallel waardoor we de plannen nog niet op elkaar kunnen afstemmen.”


Merlijn van der Laak

De grote plannen kunnen nog niet worden gesmeed. “Maar het betekent niet dat we stil zitten”, zegt Van der Laak die inmiddels nu een jaar centrummanager is. “We hebben in april nu drie kidsweekeinden gehad. We zijn op de korte maar ook op de lange termijn bezig. We willen de bezoekers een positief gevoel geven. We willen hen een optimale winkelcentrum beleving geven. De Bogaard bestaat dit jaar 55 jaar en in september gaan we er een leuk feestje geven. We gaan weer Halloween vieren en de drive-in bioscoop komt ook terug. Nu zelfs voor twee avonden.”

Van der Laak houdt zich niet alleen bezig met het organiseren van kidsevenementen. Samen met de gemeente en de 12(!) eigenaren smeedt ze ook plannen voor de toekomst. “Er is veel contact met de gemeente en de eigenaren. We hebben het afgelopen jaar wat tijdelijke formules in het centrum gekregen. Voor zover bekend gaan er op korte termijn geen grote zaken weg. Het is redelijk rustig. Er is ook verheugend nieuws te melden. De Terp is inmiddels van eigenaar verwisseld. Dat doen ze natuurlijk niet als ze daar geen plannen mee hebben. Het is alleen niet een plan waar ze zich op focussen. Ze zijn bezig met plannen te schetsen en kijken hoe de markt er op reageert. Het zal nog even duren voordat dat bekend wordt, maar ze zijn heel erg  blij dat er schot in de zaak zit.” Karremans vult aan: “De grote formules zullen hier niet komen voordat er een gebiedsvisie ligt. De Prinses Beatrixlaan is een barrière.  De mensen zien daar vandaan niet hoeveel bedrijvigheid er in ons winkelcentrum is. We hebben vanaf de Beatrixlaan slechts een inkijkje. Bij de ondertunneling is er meer mogelijk. Dan zal het gebied zich meer lenen om publiek te trekken.”



Morgen deel 2 van het interview met Merlijn van der Laak en Fred Karremans over recente ontwikkelingen in Winkelcentrum In de Bogaard