Alleen integrale aanpak helpt Vaillantlaan/Hobbemaplein

18 December 2020, 15:52 uur
Politiek
mainImage

Alleen bij een integrale aanpak is het mogelijk met fundamentele oplossingen te komen voor de problemen op de Vaillantlaan, Hobbemaplein en de Zevensprong. Het gaat daarbij dan niet om kleine, eenvoudige middelen, maar om een totaalpakket van grotere maatregelen.

Slechts dan zal sprake zijn van verbetering van de leefbaarheid, van meer ruimte voor voetgangers, van verbetering van de aantrekkelijkheid om bij de Haagse Markt te komen, van ontlasting van doorgaande wegen en van vereenvoudiging van de inrichting van de 5-6-7-sprongen.

Dat blijkt volgens de gemeente uit drie verschillende, 'zeer gedegen' studies naar de problematiek in Schilderswijk en Transvaal. Het vrijdag gepresenteerde totaalpakket moet die leefkwaliteit, bereikbaarheid en verkeersveiligheid drastisch gaan verbeteren. “Deze wijken verdienen en hebben onze aandacht", aldus wethouder Robert van Asten. Hij wijst er op dat de samenhangende maatregelen scherpe keuzes voor de mobiliteit en de inrichting van de verkeersstructuur in deze wijken vereisen. "Alleen op die manier ontstaan er nieuwe mogelijkheden die voor het hele gebied oplossingen bieden.” 

Op korte termijn start de aanpak van het Hobbemaplein. Die loopt parallel aan de planning van het project lijn 6. Het gaat daarbij om een verbeterde bereikbaarheid van de Haagse Markt, meer ruimte voor voetgangers en fietsers, het goed inpassen van de tophalte Hobbemaplein en verbetering van de doorstroming van bus 25 en het verkeer op de Heemstraat. 

Bij de aanpak van de Vaillantlaan wordt ook gekeken hoe een tunnel (een plan geopperd door NIDA red.) verlichting kan bieden voor de heersende problemen. Maar, zo stelt het college, 80% van het verkeer moet in de omliggende wijken zijn en dus voegt dus in of slaat af op de Vaillantlaan.

Daarom is hier nu nog gekozen voor kleinschalige en slimme ingrepen zoals bijvoorbeeld het verbeteren van de zichtbaarheid bij kruispunten. Ook wil de gemeente graag dat het Openbaar Ministerie snel flitspalen plaatst. Speciale aandacht is er voor de voetgangersoversteek bij basisschool het Palet. Wat betreft grootschalige ingrepen gaat het ondermeer om het vereenvoudigen van kruispunten waardoor zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming verbetert. 

Bij de Zevensprong heeft het college het over een Gordiaanse knoop. 'Het gaat om een complexe operatie waar veel opgaven samenkomen, zoals de aanpak van ondermijning als het vergroten van de leefbaarheid en verkeersveiligheid'. 

De gemeente spreekt daarbij van een zogenoemde No-Regret maatregel: 'Het vergroten van de verkeersveiligheid en verbeteren van de doorstroming is namelijk nodig voor het aanpakken van alle uiteenlopende problemen'. In ieder geval worden volgend jaar de verkeersregelinstallaties (VRI) vervangen en zal er vergroening plaatsvinden.