Raad van Kinderen adviseert Rabobank

19 September 2019, 09:53 uur
Ondernemen
mainImage
Directievoorzitter Renata Brabander aan het woord, links luistert rayonmanager Patricia van Someren namens de Rabobank aandachtig mee.

Rabobank Den Haag vroeg advies aan een afvaardiging van de Nationale Raad van Kinderen. Deze kinderen wonen allemaal in de regio Den Haag. Afgelopen Prinsjesdag 2019  presenteerden zij hun bevindingen aan Rabobank.

De vraag was: Welke bijdrage kan Rabobank Den Haag leveren aan het gelukkig en gezond opgroeien van kinderen in Den Haag?Rabobank streeft namelijk als coöperatieve bank (en grootste in de food- en agri-sector) samen met haar klanten naar het realiseren van ambities in en voor een duurzame samenleving. Versnellen van de verduurzaming van de wereldwijde landbouw en voedselvoorziening en het versterken van de vitaliteit van gemeenschappen zijn de speerpunten van Rabobank. Daarnaast wil de bank mensen bewust maken waar voedsel vandaan komt. Bijvoorbeeld in de regio Den Haag, waar Rabobank een bijdrage wil leveren aan het gezonder en gelukkiger maken van de kinderen. Door in gesprek te gaan met de Raad van Kinderen, hoopt Rabobank haar maatschappelijke strategie te verrijken.

De ervaringen van de Raad van Kinderen

Mea (12)
‘Toen ik klein was, ging ik ieder jaar met mijn oma naar de Gouden Koets kijken. Nu mag ik op Prinsjesdag meedoen aan de Raad van Kinderen. Dat is heel speciaal. En een beetje spannend. Wij hebben goede ideeën bedacht, die ervoor zorgen dat kinderen in Den Haag gezonder gaan leven. Ik denk dat Rabobank Den Haag daar wel iets mee kan.’

Ischa (12)
‘Ik wil wel graag gezond en duurzaam leven, maar mij lukt dat lang niet altijd. Ik vind het lekker om af en toe een frietje te eten. En lang douchen is ook best fijn. Daarom is het belangrijk dat kinderen gemotiveerd worden om hun gedrag te veranderen. Dat betekent: goede voorlichting geven en met ze praten, thuis en op school. Ik heb zin in de dialoogsessie, maar het is ook best spannend, zo hier langs de route van de Glazen Koets. Het maakt het allemaal extra officieel.’

Floris-Jan (10)
‘Reclame. Dat gaat helpen om kinderen gezonder te laten eten. Maar dan wel leuke reclame waar je om moet lachen. Zelf ben ik niet zo’n fan van fastfood, je hoeft mij niet iedere week naar de McDonald’s te sturen. Maar andere kinderen willen dat wel. Wij denken dat het zou helpen als je net wat meer groente en fruit in een happy meal stopt. Niet te veel, want dan gooien ze het weer weg. Dat is wat ik vandaag ga vertellen tijdens de presentatie. Ik ben best een beetje zenuwachtig, want het is de eerste keer dat ik zoiets ga doen.’

Deze Raad van Kinderen is samengesteld uit de Nationale Raad van Kinderen. Een afvaardiging van de Nationale Raad van Kinderen is twee keer bij elkaar gekomen. Renata Brabander, directievoorzitter van Rabobank Den Haag, is langsgekomen om meer over Rabobank te vertellen en om de hulpvraag uit de doeken te doen. De kinderen hebben onder andere mindmaps gemaakt over wanneer en hoe je je gelukkig en gezond voelt.  Op 17 september, Prinsjesdag, hebben de kinderen hun bevindingen gepresenteerd aan Rabobank Den Haag. Deze dialoogsessie vond plaats in het Rabobank-paviljoen op het Lange Voorhout, pal aan de route van de Glazen Koets.


De inzichten van de kinderen zijn onder te verdelen in drie thema’s, die hieronder staan, met concrete adviezen en een aantal gedachten van de kinderen.

1. Wat is gezond?
Niet iedereen weet precies wat wel en niet gezond is. Rabobank Den Haag kan helpen om licht te scheppen in de duisternis, bijvoorbeeld door het geven van voorlichting. Rabobank heeft als bank veel contacten bij bedrijven, scholen en sportclubs. Samen met deze partners kan Rabobank zorgen dat er betere voorlichting komt over voedsel en duurzaamheid. Want een gezond en duurzame manier van leven levert veel op – voor jezelf én voor de wereld.

Christiaan (13): ‘Je lekker fit voelen is best chill’

Tayricha (13): ‘Rabobank zou ook leuke reclames over voeding kunnen maken en die op tv uitzenden. Dan bereik je ouders en kinderen. Natuurlijk kun je informatie ook online zetten, maar veel ouders gaan daar niet naar op zoek.’

Tayricha (13): ‘Gezond eten is duur en ongezond eten is goedkoop. Dat moet veranderen. Rabobank kan met bedrijven samenwerken om de prijs voor gezond eten naar beneden te krijgen.’

Cato (13): ‘Op de basisschool heb ik een lespakket van de Rabobank gehad over geld. Dat was best leuk. We gingen bijvoorbeeld naar het Rijksmuseum van Oudheden om oude muntstukken te bekijken. Door zo’n lespakket ga je heel anders naar geld kijken. Rabobank zou zoiets ook moeten maken over eten en drinken.’

Christiaan (13): ‘Een lespakket is leuk, maar het moet wel een beetje flitsend zijn. Anders ligt de helft van de kinderen al snel te slapen.’

Cato (13): ‘Rabobank zou ook een online kookboek kunnen maken met veel makkelijke en gezonde recepten, die ouders samen met hun kinderen kunnen bereiden. Zo kun je volwassenen en kinderen bereiken. Ik zou het best leuk vinden als Rabobank mij leert koken.’


2. Gezonde keuzes maken

Je kunt ouders en kinderen voorlichting geven over gezonde voeding. Maar dat betekent nog niet dat ze ook altijd gezonde keuzes maken als ze boodschappen gaan doen. Ook daarbij kan Rabobank helpen. De Raad van Kinderen heeft een app bedacht, waarmee je niet alleen boodschappen kunt bestellen. De app geeft ook informatie over de voedingswaarde van je boodschappen. Een soort Picnic Plus dus eigenlijk. Ook in de fysieke supermarkt kan Rabobank aanwezig zijn om mensen te helpen bij het maken van keuzes.

Christiaan (13): ‘Als je boodschappen bestelt, krijg je daar geen informatie bij. Dat krijg je bij onze bestelapp wel. Zo zie je precies hoe gezond je boodschappen zijn.’

Tayricha (13): ‘Ik hoop dat de regering de Nutri-Score invoert. Dan wordt veel duidelijker welke producten wel en niet gezond zijn.’

Floris-Jan (10): ‘Ik vind de Nutri-Score ook een goed idee. Als je een koelkast koop, zie je toch ook hoe zuinig die is omdat er bijvoorbeeld AAA op staat?’

Mea (12): ‘Met de leerlingenraad op school hadden we het idee bedacht om eten dat over is aan de kinderboerderij te geven. Dat is ook ingevoerd.’

Michelle (14) ‘Groente en fruit moeten gewoon minder duur worden.’

Christiaan (13): ‘Misschien moet je ongezonde dingen ook wat verder uit elkaar zetten in de supermarkt. Of in een hoekje waar minder mensen lopen. Hoe minder makkelijk het is, hoe minder snel je iets ongezonds koopt.’

Floris-Jan (10): ‘Het gaat ook over hoe voedsel eruit ziet. Als ik kan zien wat er in het bakje zit, vertrouw ik het al veel meer.’

3. De rol van Rabobank Den Haag
Rabobank doet al best veel op het gebied van voeding en duurzaamheid, maar veel mensen weten dat niet. Ook kennen mensen de geschiedenis van Rabobank niet goed. De Raad van Kinderen wist bijvoorbeeld niet dat Rabobank van oudsher een bank van en voor boeren was. De Raad van Kinderen vindt dat Rabobank wel aan de zichtbaarheid kan werken, bijvoorbeeld via sociale media. Ook vinden ze dat het logo wel een opfrisbeurt kan gebruiken. Ze hebben gelukkig groot vertrouwen in Rabobank – dus wat dat betreft is er een solide basis.

Amélie (11): ‘Ik denk wel dat we Rabobank kunnen vertrouwen, want Rabobank wil ook dat het goed gaat met de wereld.’

Drishti (14): ‘Op de website van Rabobank zagen we het logo en dat vonden we niet heel aantrekkelijk. Ik denk dat het goed zou zijn om een logo te maken met meer details en andere kleuren.’

Michelle (14): ‘Op de website van Rabobank staat heel veel tekst en heel weinig plaatjes.’

Christiaan (13): ‘Google heeft steeds een ander logo op de site staan, bijvoorbeeld een speciaal Halloween-logo met Halloween. Dat zou Rabobank ook kunnen doen.’

4: De eerste reacties

Renata Brabander (directievoorzitter Rabobank Den Haag): "Ik heb echt adviezen gehoord die we zo morgen zouden kunnen invoeren. Vooral die app heeft me getriggerd. Ik stel me een soort Pokémon-app voor waarmee kinderen in de supermarkt gezonde voedingsmiddelen moeten vangen. De kinderen hebben me echt geïnspireerd. Straks komt onze allerhoogste baas ook, Wiebe Draijer, en dan ga ik alvast vertellen dat hij echt aan het logo moet gaan werken."

Jan Dekker (oprichter FoodFirst Network): "Ik ben opnieuw bevestigd in de gedachte dat we ons vooral rechtstreeks tot de kinderen moeten richten. Ze hebben zulke goede ideeën en ze willen ook echt geholpen worden. Het lijkt me geweldig om kinderen mee te helpen bij het boodschappen doen en ze vervolgens mee te nemen in het bereidingsproces."

 

 

 

 


Door: Rabobank