Rijswijks Dagblad | Goed voorbereid op electrische laadpalen

Goed voorbereid op electrische laadpalen

mainImage

Den Haag is goed voorbereid op de groei van het aantal elektrische voertuigen de komende jaren. Dat blijkt uit de jaarlijkse EV Benchmark van Over Morgen. Voor de benchmark is gebruik gemaakt van gegevens van het Kadaster, CBS, oplaadpalen.nl en ESRI. Den Haag heeft momenteel 1050 laadpalen (goed voor 2100 laadpunten), een aantal wat de komende jaren nog verder uitgebreid zal worden om aan de toenemende vraag te voldoen.

Wethouder Liesbeth van Tongeren (Duurzaamheid en Energietransitie): “Dit college zet in op het vervoer van de toekomst: het OV, de fiets en de deelauto en natuurlijk de elektrische auto. Deze zorgt voor schonere en gezondere lucht en minder geluid in de stad, en een afname in het gebruik van fossiele brandstoffen. Door ons uitgebreide netwerk van oplaadpunten wordt elektrisch rijden bovendien makkelijker dan rijden op benzine of diesel.”

Over Morgen vergelijkt niet alleen het aantal inwoners per oplaadpunt of het aantal oplaadpunten per vierkante kilometer, maar kijkt ook of de palen staan waar ze moeten staan. Daarbij wordt gekeken naar diverse indicatoren, waaronder %-eigen parkeerterrein (meer openbaar parkeren betekent een grotere openbare laadbehoefte), de spreiding van het laadnetwerk en de dichtheid. 

Sinds 2015 is het aantal oplaadpalen in Den Haag verdubbeld, terwijl het aantal kilometers meer dan verdrievoudigd is. Er rijden per maand naar schatting structureel zo’n 2.000 en incidenteel ongeveer 6.500 Hagenaars elektrisch. Samen reden zij in 2018 zo’n 20 miljoen kilometers. Om te inventariseren waar de capaciteit het beste uitgebreid kan worden, kunnen mensen die wonen en/of werken in Den Haag zich melden als elektrisch rijder. Op basis van de vraag naar oplaadcapaciteit bepaalt de gemeente waar nieuwe oplaadpunten moeten komen.