Veronruste bewoners hebben aan de gemeeneraad en het College de volgende brief gestuurd.
Wij, bewoners aan de Van Vredenburchweg oostzijde en Park de Wervelaan, maken ons grote zorgen over een mogelijke ontsluiting van Buitenplaats Hofstede over de Van Vredenburchweg vanaf de Burgemeester Elsen laan. Dit deel van de Van Vredenburchweg wordt nu al zwaar belast door al het verkeer van en naar het verzorgingshuis Westhoff, landgoed Te Werve en Sportpark Vredenburch. Het is niet alleen veel en vaak zwaar verkeer (bezorgdiensten), maar er wordt ook veel te hard gereden.
Dit geeft nu al veel overlast, onveilige situaties en schade (scheuren) aan de gevels. Al tweemaal (in 2012 en in 2016) is door bewoners aan de Van Vredenburchweg aan de gemeente gevraagd om verkeershinder beperkende maatregelen te nemen, maar de gemeente achtte dat toen niet nodig. Verkeer van en naar Buitenplaats Hofstede erbij, leidt tot een voor ons onacceptabele situatie.
Daar komt bij dat de Van Vredenburchweg vanaf de Burgemeester Elsenlaan tot aan de Schaapweg een belangrijke recreatieve route is voor fietsers en wandelaars, die door al dat autoverkeer weinig ruimte krijgen. Soms leidt dit zelfs tot gevaarlijke situaties (overstekende kinderen en wandelaars van het Rijswijkse Bos naar het Von Fisennepark, fietsers die klemgereden worden tussen geparkeerde
auto's en voorbijrazende bezorgdiensten, elkaar passerende auto's waar dat eigenlijk niet kan, e.d.).
Het huidige gemeentelijk beleid is gericht op het vergroten van de kwaliteit van de Landgoederenzone. De Van Vredenburchweg is de centrale as in de Landgoederenzone en zou eigenlijk optimaal moeten worden ingericht voor de vele wandelaars en fietsers, die willen genieten
van de schoonheid van de Landgoederenzone.
Nog meer autoverkeer doet daar ernstig afbreuk aan. Eigenlijk zou deze weg autoluw moeten worden gemaakt, wil de gemeente recht doen aan haar eigen beleid.
Ook uit oogpunt van duurzaamheid en milieu is het een slechte keuze als gekozen zou worden voor deze variant. Het is de langst mogelijke ontsluiting van de buitenplaats vanaf een doorgaande weg en dus de grootste belasting van het milieu. Bovendien komt het de doorstroming op de Burgemeester Elsen laan ter hoogte van de stoplichten bij de Van Vredenburchweg niet ten goede. Er is weinig ruimte voor afslaand verkeer naar de Van Vredenburchweg.
Tenslotte zetten we vraagtekens bij de berekening van het aantal verkeersbewegingen van en naar de buitenplaats. Is er rekening mee gehouden dat het type woningen en toekomstige bewoners zal leiden tot meerdere auto's per huishouden en een meer dan gemiddeld gebruik van bezorgdiensten? Nu begrijpen wij de bezwaren van de bewoners aan de Van Vredenburchweg westzijde en de bewoners aan de Schimmelweg en Sinjeur Semeynsweg, evenals die van het dierenasiel en het verzorgingshuis, zoals te lezen viel op het Participatie Platform, heel goed.
Wat ons betreft, is er dus eigenlijk maar één oplossing mogelijk en dat is vanaf de Huis te Landelaan door het park (over het grasveld} naar de buitenplaats, variant C, maar dan niet zoals getekend in de brief van de gemeente aan belanghebbenden, maar iets noordelijker over het grasveld. Er worden zo geen bewoners gehinderd en ook het verzorgingshuis en het dierenasiel ondervinden geen hinder.
Bovendien blijven de historische waarde van het Julia laantje en haar begrenzende bomen gespaard. De variant die wij voorstellen, noem hem maar C+, is de kortste verbinding vanaf een doorgaande weg naar de buitenplaats en leidt nauwelijks tot aantasting van de natuur. Hij loopt grotendeels over aangelegd gras en kruist een smalle strook bomen en struweel in een zeer slechte staat en komt
precies uit bij het hoofdgebouw van Buitenplaats Hofstede, waar de meeste auto'szullen parkeren.
Wij hopen van harte dat u zich in het bovenstaande kan vinden en wensen u een verstandige besluitvorming op basis hiervan toe.
Met vriendelijke groeten,
De bewoners aan de Van Vredenburchweg oostzijde en Park de Wervelaan.