Met de komst van de NAVO-top op 24 en 25 juni in Den Haag groeit de onrust in buurgemeente Rijswijk. De internationale bijeenkomst zorgt voor een flinke toename van verkeersdrukte. Wij. Rijswijk maakt zich zorgen over de bereikbaarheid van de stad en heeft het college schriftelijke vragen gesteld over de verwachte gevolgen en te nemen maatregelen.
Zorgen om toenemende verkeersdruk op Rijswijk
Wij. Rijswijk wil onder meer weten of er zicht is op de maatregelen die in Den Haag en op de snelwegen worden getroffen, en in hoeverre die Rijswijk zullen raken. Ook vraagt Wij. Rijswijk welke acties de gemeente zélf onderneemt om overlast te voorkomen.
"Rijswijk staat nu al onder druk," stelt fractievoorzitter Danny van Dam. "We zien dat er volop gebouwd wordt in onze stad, maar op het gebied van bereikbaarheid gebeurt er bitter weinig." Door de aangekondigde afsluitingen in Den Haag verwacht Wij. Rijswijk dat veel verkeer zich een weg door Rijswijk zal banen. "Dat kan de stad compleet vast laten lopen."
Eerste reactie vanuit het college
Tijdens de raadsvergadering van 24 april gaf burgemeester Huri Sahin aan dat vanaf deze week gecommuniceerd wordt met inwoners en ondernemers over de verwachte verkeershinder. Dit gebeurt via het Rijswijks Nieuwsblad en via sociale media. Wij. Rijswijk is blij dat er in elk geval gedacht wordt aan de communicatie, maar benadrukt dat veel vragen nog onbeantwoord zijn. Het college heeft tot medio mei de tijd om officieel te reageren op de volledige set vragen van Wij. Rijswijk.
Voorstellen voor concrete maatregelen
Volgens Van Dam denkt Wij. Rijswijk graag constructief mee. Wij. Rijswijk stelt concrete maatregelen voor zoals extra carpoolplekken om het aantal auto's te verminderen, het tijdelijk openstellen van de vluchtstrook op de Beatrixlaan, extra inzet van bussen en trams, en een hogere frequentie van sprinters richting Den Haag en Rotterdam. "Het belangrijkste is dat Rijswijk bereikbaar blijft voor haar eigen inwoners. Mensen moeten gewoon hun werk kunnen bereiken, of hun kinderen naar school kunnen brengen. Als we dat nu niet goed regelen, zitten we straks met een verkeerschaos," aldus Van Dam.
Gezamenlijke aanpak nodig
Wij. Rijswijk hoopt dat er achter de schermen al wordt samengewerkt met omliggende gemeenten en de Veiligheidsregio om de verkeersstromen goed te coördineren. "Dit is een moment waarop bestuurders kunnen laten zien of ze voorbereid zijn," besluit Van Dam. "Wij blijven in afwachting van de verdere antwoorden van het college, maar roepen alvast op: laat Rijswijk niet vastlopen."