'Wat als Voorburg en Rijswijk financiële middelen niet hebben?'

9 June 2023, 09:56 uur
Lokaal
mainImage
De ene na de andere woontoren verschijnt op De Binckhorst. Het gaat er steeds drukker worden.

Inwoonster Karin Wigman gaf gisteren tijdens de Haagse raadvergadering een duidelijk signaal af. 

Zij zei het volgende. 

Mijn naam is Karin Wigman, ik woon direct langs de tak naar Rijswijk/Delft van het HOV-tracé en ik spreek in namens de verenigde bewonersgroepen uit Voorburg EN Rijswijk.

Ik heb vanmiddag 2 punten:

De gehanteerde PlanMER is niet volledig en actueel: onderzoeksdata zijn achterhaald en de financiën.

Om met dat laatste punt te beginnen:

Niet het rijk bepaalt de verdeling van de financiën, maar de projectpartners onderling. Dit is wat wethouder Keus van Leidschendam-Voorburg stelde. Hoe het geld voor de verschillende gemeentes is vastgelegd is geheim. En hoe hard de toezegging is, is onduidelijk. Hoe worden tegenvallers gecompenseerd?

Tijdens de vergadering van de commissie leefomgeving van 1 juni jl. bleek dat er nogal wat tegenvallers aan zitten te komen. Zowel bij de sporendriekhoek, bijvoorbeeld bij het gebouw binck 36 als bij de Lekstraat. Niet alleen bouwkundig wordt alles complexer en dus duurder maar ook door de uitkoop en compensatie van de daar gevestigde ondernemers. Bovendien was de wens voor het verdiept aanleggen van het HOV-tracé op 3 plekken langs de Binckhorstlaan in Den Haag nog niet bekend, toen in november 2022 het budget van 470 miljoen (exclusief BTW) werd toegekend vanuit het rijk. Hoe gaan deze laatste nieuwe wensen voor verdiept aanleggen überhaupt gefinancierd worden? En wat gebeurt er als Voorburg en Rijswijk de financiële middelen niet hebben om het project uit te voeren?

Oplossingen: Daarom pleiten wij ervoor om de tak naar Rijswijk/Delft vooralsnog niet op te nemen in het voorkeurstracé vanwege de enorme financiële consequenties die de inpassing van dit tracé in het bestaande straatprofiel met zich meebrengt. Bovenop de kosten van het vervangen van de Geestbrug en die prachtige, maar oude, Binckhorstburg.

Als laatste vragen wij om: Een actualisatie van de planMER.

Nu instemmen met het Masterplan betekent dat u zich committeert aan de voorkeurtracés op basis van achterhaalde gegevens. Zo zijn de vervoersprognoses gebaseerd op gevoeligheidsanalyses. En is de vervoersbehoefte gebaseerd op 30.000 woningen in 2030, en niet op de nu verwachte 4500 in 2030 en 12.000 woningen in 2040.

Dat er nog een project-MER volgt, is als argument niet relevant. Een plan-MER bekijkt of alle informatie t.b.v. het gehele plan juist is aangeleverd. Een project-MER vindt plaats nadat over het hele plan is besloten, en kijkt alleen de uitvoerbaarheid en inpassing van een project binnen het plan.

Dus bezint eer gij begint …want Juridische procedures over onjuiste gegevens kunnen voor jarenlange vertraging zorgen.

 

\